|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / TELI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
TELI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie literatury a interpretace textu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 49
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KHV/TELI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit účastníky kursu s hlavními proudy současného literárně teoretického myšlení v historickém kontextu. Literární dění je přitom začleňováno do širších kulturních (kulturně historických, kulturně politických) souvislostí (směna symbolických významů ve veřejném prostoru, literatura na mediální scéně a v populární kultuře). Zprostředkovat informace umožňující rozpoznat a prakticky aplikovat vybrané metodické nástroje současného myšlení o literatuře (strukturalismus, poststrukturální teorie, fenomenologie a hermeneutika, feministická kritika a gender studies, teorie komunikace, sociologie literatury, atd.) na pozadí historického vývoje západní kultury.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška má podobu diskuse nad okruhy bakalářských zkoušek a prostudovanou odbornou literaturou, která obsahuje přinejmenším deset titulů (včetně pěti povinných), z nichž dva budou předloženy ve formě konspektů. Součástí zkoušky je prezentace samostatné analýzy vybraného literárního díla bez ohledu na žánr, historické období a národní literaturu.
|
Obsah
|
Aristotelova Poetika a její význam pro vznik literární teorie. Platónův Faidros a dialogická kultura v evropské tradici. Strukturalistická revoluce, semiotický obrat v literárním myšlení. Postmoderní literární teorie v multikulturním světě. Teorie fikčních světů jako alternativa mimetické tradice. Hermeneutika, fenomenologie a teorie interpretace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
DOLEŽEL, L. Heterocosmica. Fikce a možné světy.. Praha, 2003.
-
Základní:
DOLEŽEL, L. Kapitoly z dějin strukturální poetiky. Od Aristotela k Pražské škole. Brno, Host, 2000.
-
Základní:
CULLER, J. Krátký úvod do literární teorie. Brno. Host, 2002.
-
Základní:
NÜNNING, A. (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury. Koncepce, osobnosti, základní pojmy.. Brno, 2006.
-
Základní:
BRUKNER, J. - FILIP, J. Poetický slovník. Praha, 1997.
-
Základní:
CHVATÍK, K. Strukturální estetika. Řád věcí a řád člověka.. Praha, Victoria Publishing, 1994.
-
Základní:
WELLEK, R. - WARREN, A. Teorie literatury. Olomouc, Votobia, 1996.
-
Doporučená:
HODROVÁ, D. a kol. Citlivé město. Eseje z mýtopoetiky. Praha, 2006.
-
Doporučená:
COHNOVÁ, D. Co dělá fikci fikcí. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Kol. autorů (edd. Miloš Sedmidubský, Miroslav Červenka a Ivana Vízdalová). Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky.. Brno, 2001.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti. Obyvatelé české republiky a jejich vztah ke čtení. Brno, 2011.
-
Doporučená:
ČERVENKA, M. Dějiny českého volného verše.. Brno, 2001.
-
Doporučená:
MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno, 2007.
-
Doporučená:
ENGLISH, J., F. Ekonomie prestiže. Ceny, vyznamenání a oběh kulturních hodnot. Brno, 2012.
-
Doporučená:
DOLEŽEL, L. Fikce a hisorie v obodbí postmoderny. Praha, 2008.
-
Doporučená:
ČERVENKA, M. Fikční svět lyriky. Praha - Litomyšl, 2003.
-
Doporučená:
BARTHES, R. Fragmenty milostného diskursu. Červený Kostelec, 2008.
-
Doporučená:
BÍLEK, P. A. Hledání jazyka interpretace moderního prozaického textu. Brno, 2003.
-
Doporučená:
HODROVÁ, D. Hledání románu. Kapitoly z historie a typologie žánru. Ostrava, 1994.
-
Doporučená:
McCLOUD, S. Jak rozumět komiksu. Praha, 2008.
-
Doporučená:
KOTEN, J. Jak se fikce dělá slovy. Brno, 2013.
-
Doporučená:
BLOOM, H. Kánon západní literatury. Knihy, které prošly zkouškou věků.. Praha, 1999.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J. Knihy a jejich lidé?a jejich čtenářské biografie. Brno, 2013.
-
Doporučená:
TURNER, M. Literární mysl. O původu myšlení a jazyka. Brno. Host, 2005.
-
Doporučená:
FOŘT, B. Literární postava. Vývok a aspekty naratologických zkoumání. Praha, 2008.
-
Doporučená:
MORRISOVÁ, P. Literatura a feminismus. Brno, Host, 2000.
-
Doporučená:
BUBÍKOVÁ, Š. Literatura v Americe..Proměny amerického literární kánonu. Červený Kostelec, 2008.
-
Doporučená:
POSLEDNÍ, P. Měřítka souvislostí. Česká a polská literární kultura po roce 1945. Praha, 2001.
-
Doporučená:
LAKOFF, G. - JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme.. Brno, 2002.
-
Doporučená:
TRAILLOVÁ, N., H. Možné světy fantastiky. Vznik paranormální fikce. Praha, 2011.
-
Doporučená:
ECO, U. Mysl a smysl. Sémiotický pohled na svět.. Břeclav, Moravia Press, 2000.
-
Doporučená:
BARTHES, R. Mytologie. Praha, 2004.
-
Doporučená:
HODROVÁ, D. a kol. Na okraj chaosu?Poetika literárního díla 20. století.. Praha, Torst, 2001.
-
Doporučená:
ECO, U. O literatuře. Praha. Argo, 2004.
-
Doporučená:
BOURDIEU, P. Pravidla umění. Vznik a struktura literárního pole. Brno, 2010.
-
Doporučená:
POHORSKÝ, A. Prokletí a básníci.. Praha, 2002.
-
Doporučená:
JEDLIČKOVÁ, A., MACURA, V. (ed.). Průvodce po světové literární teorii 20. století. Brno, 2013.
-
Doporučená:
CHATMAN, S. Příběh a diskurs... Brno, 2008.
-
Doporučená:
VIEWEGH, J. Psychologie umělecké literatury. Brno, Nakladatelství Pavel Křepela, 1999.
-
Doporučená:
BACHTIN, M. M. Román jako dialog. Praha, Odeon, 1980.
-
Doporučená:
ŠIDÁK, P.; MULLER, R. (eds). Slovník novější literární teorie. Praha, 2012.
-
Doporučená:
POSLEDNÍ, P. Spisovatelé jako čtenáři. Tři česko-polské paralely.. Praha, 2006.
-
Doporučená:
GROENSTEEN, T. Stavba komiksu. Brno, 2005.
-
Doporučená:
ECO, U. Šest procházek literárními lesy. Přednášky na Harvardově univerzitě.. Olomouc, 1994.
-
Doporučená:
ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha, 2005.
-
Doporučená:
ISER, W. Teorie literatury. Aktuální perspektiva. Brno-Praha, 2004.
-
Doporučená:
GRYGAR, M. Terminologický slovník českého strukturalismu. Obecné pojmy estetiky a teorie. Brno. Host, 1999.
-
Doporučená:
PEPRNÍK, M. Topos lesa v americké literatuře. Brno, 2005.
-
Doporučená:
HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Praha, 2004.
-
Doporučená:
IBRAHIM, R., PLECHÁČ.P. ŘÍHA, J. Úvod do teorie verše. Praha, 2013.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J. Vprávěj mi něco. Jak si děti osvojují příběhy. Praha-Litomyšl, 2007.
-
Doporučená:
KUBÍČEK, T. Vypravěč. Kategorie narativní analýzy. Brno, 2007.
-
Doporučená:
JEDLIČKOVÁ, A., SLÁDEK, O. Vyprávění v kontextu. Praha, 2008.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Absolventi kursu budou schopni interpretovat libovolný umělecký (případně publicistický, esejistický, populárně naučný) text, opatřit si k jeho analýze odpovídající sekundární literaturu a porozumět mu v rámci jeho kulturní a historické podmíněnosti, To jim poskytuje obecný vhled do konstrukce a fungování textového sdělení (včetně jeho kritického hodnocení). |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Nácvik dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
- Rozbor díla tvůrčího charakteru
- Rozhovor
|
|
|
|