|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / TELI1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
TELI1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do teorie literatury
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 38
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KLKS/TELI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KLKS/TELI2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky mají za úkol orientačně představit vybrané koncepty současného literárněteoretického myšlení v kontextu teorie literární kultury v širších interdisciplinárně metodologických, historických a kulturních, estetických a zejména mediálních souvislostech. Na některá z probíraných témat se zaměří seminární interpretační práce s vybranými texty české a světové literatury, přičemž dominantními metodickými oblastmi budou naratologie a topologie, praktická hermeneutika a problematika čtenářství, respektive širší rámec literární komunikace.
|
Požadavky na studenta
|
Závěrečná zkouška bude mít podobu kritické diskuse nad okruhy zahrnutými v přednáškách i seminářích a prostudovanou odbornou literaturou, která musí zahrnovat přinejmenším pět titulů, z toho tři povinné a podrobně zkonspektované. Studenti navíc zpracují volně koncipovaný odborný esej na libovolné téma předmětu, ať už z odborné literatury, nebo z výuky, jehož dialogická reflexe proběhne během zkoušky. Seminář bude zakončen písemným testem ze základních pojmů poetiky, jehož úspěšné absolvování je vedle pravidelné docházky podmínkou přístupu k ústní části zkoušky.
Pokud bude nutné přejít na distanční výuku, budou frontální a přednáškové části obsahu realizovány formou powerpointových prezentací a naskenovaných studijních materiálů. Studentům budou umožněny pravidelné konzultace prostřednictvím aplikace Skype nebo MS Teams, podle dohody může být připraven videopřenos. Závěrečné výstupy budou převedeny do podoby tematicky a problémově jasně strukturovaných esejů, k nimž bude poskytnuta podrobná zpětná vazba.
|
Obsah
|
1. Historické proměny literární kultury a různá pojetí literárnosti.
2. Teorie fikčních světů jako klíčová metodologie současné literární teorie.
3. Literární komunikace v mediálním kontextu, intermedialita a remediace.
4. Naratologická analýza způsobů vyprávění, vypravěč a narativní strategie.
5. Žánrové proměny v dnešní literární kultuře, vlivy populární literatury.
6. Aristotelova Poetika jako počátek západního myšlení o literatuře.
7. Základy strukturálního a poststrukturálního přístupu k literatuře.
8. Aktuální koncrepty literární vědy v interdisciplinárním kontextu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
JACKO, T. Autor a čtenář jako představy. Koncepty autora a čtenáře v moderním a postmoderním myšlení.. Praha, 2014.
-
Doporučená:
KRÁLIKOVÁ, A. Autorské tváře v knižních zrcadlech. Příbram, 2015.
-
Doporučená:
KUDLÁČ, Antonín K. K. Barvy černobílého světa. Studie o vybraných žánrech současné české populární literatury.. Pardubice, 2017.
-
Doporučená:
COHNOVÁ, D. Co dělá fikci fikcí. Praha, 2009.
-
Doporučená:
PAPOUŠEK, Vladimír ? BÍLEK, Petr. A. Cosmogonia. Alegorické reprezentace "všeho".. Praha, 2012.
-
Doporučená:
PIORECKÝ, K. Česká literatura a nová média.. Praha, 2016.
-
Doporučená:
McLUHAN, M. Člověk, média a elektronická kultura.. Brno, 2008.
-
Doporučená:
KOL. AUTORŮ, SEDMIDUBSKÝ, M. (ed.). Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, 2001.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti. Obyvatelé české republiky a jejich vztah ke čtení. Brno, 2011.
-
Doporučená:
WOLFOVÁ, Marianne. Čtenáři, vrať se! Mozek a čtení v digitálním světě.. Brno, 2020.
-
Doporučená:
MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno, 2007.
-
Doporučená:
ENGLISH, J. F. Ekonomie prestiže. Ceny, vyznamenání a oběh kulturních hodnot. Brno, 2012.
-
Doporučená:
DOLEŽEL, L. Fikce a historie v období postmoderny. Praha, 2008.
-
Doporučená:
ČERVENKA, M. Fikční svět lyriky. Praha - Litomyšl, 2003.
-
Doporučená:
ISER, W. Fiktivní a imaginární. Perspektivy literární antropologie.. Praha, 2017.
-
Doporučená:
HRABAL, Jiří. Fokalizace. Analýza naratologické kategorie.. Praha, 2011.
-
Doporučená:
MORETTI, F. Grafy, mapy, stromy. Abstraktní modely literární historie. Praha 2014.. Praha, 2014.
-
Doporučená:
DOLEŽEL, L. Heterocosmica. Fikce a možné světy. Praha, 2003.
-
Doporučená:
DOLEŽEL, L. Heterocosmica II. Fikční světy postmoderní české prózy. Praha, 2014.
-
Doporučená:
McCLOUD, S. Jak rozumět komiksu. Praha, 2008.
-
Doporučená:
FISKE, John. Jak rozumět populární literatuře. Praha, 2017.
-
Doporučená:
KOTEN, J. Jak se fikce dělá slovy. Brno, 2013.
-
Doporučená:
BLOOM, H. Kánon západní literatury. Knihy, které prošly zkouškou věků. Praha, 1999.
-
Doporučená:
DOLEŽEL, L. Kapitoly z dějin strukturální poetiky. Od Aristotela k Pražské škole. Brno, 2000.
-
Doporučená:
DERDOWSKA, J. Kmitavá mozaika. Městský prostor a literární dílo.. Praha, 2011.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J. Knihy a jejich lidé?a jejich čtenářské biografie. Brno, 2013.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J., ŠIMEČEK, Z. Knihy kupovati. Dějiny knižního trhu v českých zemích. Praha, 2014.
-
Doporučená:
CULLER, J. Krátký úvod do literární teorie. Brno, 2002.
-
Doporučená:
NUNNING, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Koncepce, osobnosti, základní. Brno, 2006.
-
Doporučená:
TURNER, M. Literární mysl. O původu myšlení a jazyka. Brno, 2005.
-
Doporučená:
FOŘT, B. Literární postava. Vývoj a aspekty naratologických zkoumání. Praha, 2008.
-
Doporučená:
MORRISová, P. Literatura a feminismus. Brno, 2000.
-
Doporučená:
BUBÍKOVÁ, Š. Literatura v Americe, Amerika v literatuře. Proměny amerického literárního. Červený Kostelec, 2008.
-
Doporučená:
POSLEDNÍ, P. Měřítka souvislostí. Česká a polská literární kultura po roce 1945. Praha, 2000.
-
Doporučená:
LAKOFF, G., JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno, 2002.
-
Doporučená:
HODROVÁ, D. Místa s tajemstvím. Praha, 1994.
-
Doporučená:
TRAILLOVÁ, N. H. Možné světy fantastiky. Vznik paranormální fikce. Praha, 2011.
-
Doporučená:
BARTHES, R. Mtyologie. Praha, 2004.
-
Doporučená:
ECO, U. Mysl a smysl. Sémiotický pohled na svět. Břeclav, 2000.
-
Doporučená:
HODROVÁ, D. ?na okrajI chaosu?Poetika literárního díla 20. století. Praha, 2001.
-
Doporučená:
RYANOVÁ, M.-L. Narativ jako virtuální realita. Imerze a interaktivita v literatuře a elektronických médiích.. Praha, 2015.
-
Doporučená:
DOLEŽEL, L. Narativní způsoby v české literatuře.. Praha, 2014.
-
Doporučená:
BÍLEK, P. A., HRABAL, J,, KUBÍČEK, T. Naratologie. Strukturální analýza vyprávění.. Praha, 2013.
-
Doporučená:
ECO, U. O literatuře. Praha, 2004.
-
Doporučená:
MÜLLEROVÁ, Lenka. Paratexty a česká nakladatelství. Knižní strategie v 90. Letech 20. století. Ústí nad Orlicí, 2010.
-
Doporučená:
JOHNS, A. Pirátství. Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. Brno, 2013.
-
Doporučená:
BRUKNER, J,, FILIP, J. Poetický slovník. Praha, 1997.
-
Doporučená:
HODROVÁ, D. (ed.). Poetika míst. Kapitoly z literární tematologie. Praha, 1997.
-
Doporučená:
BOURDIEU, P. Pravidla umění. Vznik a struktura literárního pole. Brno, 2010.
-
Doporučená:
BACHTIN, M. M. Román jako dialog. Praha, 1980.
-
Doporučená:
ŠIDÁK, P. MULLER, R. Slovník novější literární teorie. Praha, 2012.
-
Doporučená:
GROENSTEEN, T. Stavba komiksu. Brno, 2005.
-
Doporučená:
ECO, U. Šest procházek literárními lesy. Přednášky na Harvardově univerzitě. Olomouc, 1997.
-
Doporučená:
ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha, 2005.
-
Doporučená:
WELLEK, R., WARREN, A. Teorie literatury. Olomouc, 1996.
-
Doporučená:
GRYGAR, M. Terminologický slovník českého strukturalismu. Obecné pojmy estetiky a. Brno, 1999.
-
Doporučená:
PEPRNÍK, M. Topos lesa v americké literatuře.. Brno, 2005.
-
Doporučená:
IBRAHIM, P., PLECHÁČ, P., ŘÍHA, J. Úvod do teorie verše. Praha, 2013.
-
Doporučená:
KOŘÍNEK, P. ? FORET, M. ? JAREŠ, M. V panelech a bublinách. Kapitoly z teorie komiksu.. Praha, 2015.
-
Doporučená:
KUBÍČEK, T. Vypravěč. Kategorie narativní analýzy. Brno, 2007.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J. Vyprávěj mi něco. Jak si děti osvojují příběhy. Praha - Litomyšl, 2007.
-
Doporučená:
JEDLIČKOVÁ, A., SLÁDEK, O. Vyprávění v kontextu. Praha, 2008.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Absolventi kursu budou schopni interpretovat libovolný umělecký, případně publicistický, esejistický nebo populárně naučný text, opatřit si k jeho analýze odpovídající sekundární literaturu a porozumět mu v rámci jeho kulturní a historické podmíněnosti, to jim poskytuje obecný vhled do konstrukce a fungování textového sdělení, včetně jeho kritického hodnocení. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonu studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
|
|
|
|