|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMF / BAPMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMF
/
BAPMA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Aplikace matematiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
20 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s možnostmi praktického využití matematických modelů v praxi. Důraz je přitom kladen zejména na pochopení hlavních myšlenek matematických metod a schopnost studentů řešit praktické problémy samostatně s využitím vhodného softwaru.
|
Požadavky na studenta
|
80 % účast a zápočtový test (dle rozhodnutí vyučujícího ve formě Moodle nebo písemný).
Hodnocení zkoušky je provedeno jen po disputaci se studentem a provedení ústního rozboru řešení zkušebního testu za účasti studenta.
Na základě požadavku studenta je možno zkoušku provést ústní formou
|
Obsah
|
Témata přednášek po týdnech semestru
1. Komplexní čísla.
2. Číselné řady. Kritéria konvergence.
3. Interpolace.
4. Přibližné metody pro výpočet kořenů nelineárních rovnic.
5. Numerická derivace a integrace.
6. Základy numerického řešení obyčejných diferenciálních rovnic, Eulerova metoda, Rungeovy-Kuttovy metody.
7. Kombinatorika (variace, permutace a kombinace ? kombinatorické úlohy, binomická věta).
8. Laplaceova definice pravděpodobnosti.
9. Moderní Kolmogorovova definice pravděpodobnostního prostoru. Diskrétní a spojitá náhodná veličina. Základní
rozdělení pravděpodobností. Distribuční funkce. Střední hodnota a variance náhodné veličiny.
10. Matematická statistika. Momentová metoda. Testy hypotéz.
11. Aproximace dat. Metoda nejmenších čtverců. Lineární a nelineární regrese.
12. Numerický výpočet inverzní matice a pseudoinverzní matice: jejich využití při řešení rovnic.
13. Zpracování a vyhodnocování měření. Výpočty v základních stochastických modelech měření.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jaroslav Marek, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Jaroslav Marek, Ph.D. (100%),
RNDr. Josef Rak, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Jaroslav Marek, Ph.D. (100%),
RNDr. Josef Rak, Ph.D. (100%),
RNDr. Jaromír Zahrádka, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hamhalter Jan a Jaroslav TIŠER. Funkce komplexní proměnné.. 2. vydání. V Praze: České vysoké učení technické, 2017. ISBN 978-80-01-06317-0.
-
Základní:
Kolda, Stanislav. Matematika - Úvod do lineární algebry a analytické geometrie. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-033-0.
-
Základní:
Machačová, Ludmila. Matematika : základy diferenciálního a integrálního počtu. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003. ISBN 80-7194-577-3.
-
Základní:
Horová Ivana a Jiří Zelinka. Numerické metody, 2. rozš. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 80-210-3317-7.
-
Základní:
Prachař, O. - Cabrnochová, R. Průvodce předmětem Matematika (třetí část) - Úlohy z lineární algebry, analytické geometrie a z nekonečných řad.. Pardubice, 2007. ISBN 80-7194-715-6.
-
Základní:
Anděl, J. Základy matematické statistiky.. Praha: Matfyzpress, 2011. ISBN 9788073781620.
-
Doporučená:
Ayres Frank a MENDELSON Elliot. Schaum's Outline of calculus. New York: Mcgraw-Hill, 2009. ISBN 0071160361.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Standardní znalosti a početní dovednosti z matematiky střední školy na úrovni, která umožňuje přímou návaznost diferenciálního a integrálního počtu funkcí jedné proměnné. |
Získané způsobilosti |
Studenti aktivně používají matematický aparát, jsou schopni logického a kombinačního myšlení a ovládají matematické dovednosti v takové míře, že jsou schopni je aktivně aplikovat v předmětech informačních technologií a v elektrotechnice. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Laborování
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Analýza výkonu studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
|
|
|
|