|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMF / BMA1A
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMF
/
BMA1A
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Matematika I
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
60 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMF/IMA1E
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět si klade za cíl seznámit studenty se základními matematickými nástroji. Důraz je přitom kladen zejména na pochopení hlavních myšlenek matematických metod a schopnost studentů metody aplikovat.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu z předmětu je podmíněno 75 % aktivní účastí a úspěšným absolvováním zápočtového testu (dle rozhodnutí vyučujícího ve formě Moodle nebo písemný).
Předmět je zakončen písemnou zkouškou - k absolvování je zapotřebí alespoň 50% úspěšnosti. Na základě požadavku studenta je možno zkoušku provést ústní formou.
|
Obsah
|
Témata přednášek po týdnech semestru
1. Matematická logika (konstanta, proměnná, výrok, operace s výroky). Booleova algebra.
2. Relace, ekvivalence a uspořádání na množině, zobrazení množin, základní algebraické struktury.
3. Funkce, základní elementární funkce, polynom, složená funkce. Inverzní funkce. Limita funkce, spojitost.
4. Derivace, geometrická a fyzikální interpretace, derivace elementárních funkcí, L´Hospitalovo pravidlo.
5. Diferenciál, geometrická interpretace, aplikace diferenciálu pro určování přibližných hodnot funkcí.
6. Extrémy funkcí. Průběh funkce (vyšetření průběhu funkce).
7. Primitivní funkce.
8. Určitý integrál. Aplikace integrálního počtu funkcí jedné proměnné.
9. Matice, operace s maticemi (součet, součin, násobení reálným číslem). Vektorové prostory.
10. Hodnost matice, řešení soustav homogenních i nehomogenních lineárních rovnic, Frobeniova věta.
11. Gaussova eliminační metoda, Cramerovo pravidlo.
12. Afinní prostory, afinní soustava souřadnic, pojem podprostoru, parametrické rovnice podprostorů, obecné rovnice podprostorů, vzájemná poloha podprostorů.
13. Vektorové funkce, parametrizace křivek, způsoby zadání křivek. Délka křivky. Křivost. Parametrizace ploch, způsoby zadání ploch, tečna, tečná rovina a normála plochy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
V případě mimořádných opatření bude výuka probíhat vzdáleně s využitím programu MS Teams v době dle rozvrhu. Účast na schůzkách skupiny v MS Teams je ekvivalentní účasti na přednáškách a cvičeních.
In the case of distance learning, lessons will be tought trough MS Teams. Lessons will be at the time shown in the timetable. MS Teams is equivalent to participation and or attendens in lectures and excersises.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jaroslav Marek, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Jaroslav Marek, Ph.D. (100%),
Mgr. Alena Pozdílková, Ph.D. (100%),
RNDr. Jaromír Zahrádka, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Jaroslav Marek, Ph.D. (100%),
Mgr. Alena Pozdílková, Ph.D. (100%),
RNDr. Jaromír Zahrádka, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kolda, Stanislav. Matematika - Úvod do lineární algebry a analytické geometrie. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-033-0.
-
Základní:
Machačová, Ludmila. Matematika : základy diferenciálního a integrálního počtu. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003. ISBN 80-7194-577-3.
-
Základní:
Prachař,O., Cabrnochová,R. Průvodce předmětem MATEMATIKA I (třetí část). Pardubice, 2004. ISBN 80-7194-715-6.
-
Základní:
Cabrnochová, Renáta a Otakar Prachař. Průvodce předmětem matematika I. Vyd. 3.. Univerzita Pardubice, 2004. ISBN 80-7194-715-6.
-
Základní:
Marek, J., Pastor K., Pozdílková A. Průvodce vysokoškolskou matematikou - metody, řešené příklady a cvičení. Univerzita Pardubice, 2019.
-
Doporučená:
Ayres Frank a MENDELSON Elliot. Schaum's Outline of calculus. New York: Mcgraw-Hill, 2009. ISBN 0071160361.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
36
|
Účast na výuce
|
210
|
Celkem
|
246
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Standardní znalosti a početní dovednosti z matematiky střední školy na úrovni, která umožňuje přímou návaznost diferenciálního a integrálního počtu funkcí jedné proměnné. |
Získané způsobilosti |
Student po absolvování předmětu prokazuje znalosti z diferenciálního, integrálního počtu funkcí více proměnných, lineární algebry. Umí aplikovat matematické metody pro vysvětlení, popis a charakterizaci různých situací vyžadujících uchopení matematickými nástroji. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Analýza výkonu studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
|
|
|
|