|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMF / ISTAT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMF
/
ISTAT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Statistika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
FEI/ISTAT
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy teorie pravděpodobnosti a principy statistického vyhodnocování dat.
|
Požadavky na studenta
|
80 % účast + zápočtový test (dle rozhodnutí vyučujícího ve formě Moodle nebo písemný).
U opakujících studentů:
Opakující student si může zvolit buď 80 % účast a uznání testu z loňského roku nebo alespoň 50 % účast a nové absolvování zápočtového testu.
Předmět je zakončen písemnou zkouškou - k absolvování je zapotřebí alespoň 50% úspěšnosti. Na základě požadavku studenta je možno zkoušku provést ústní formou.
|
Obsah
|
Náhodné jevy Náhodný pokus. Elementární a náhodný jev. Algebra náhodných jevů. Pravděpodobnost. Axiomatická, klasická, geometrická a statistická definice pravděpodobnosti. Bertrandův paradox, úloha o jehle. Podmíněná pravděpodobnost, nezávislé jevy. Věta o úplné pravděpodobnosti. Náhodná veličina, náhodný vektor, Distribuční funkce a její vlastnosti. Náhodné veličiny s diskrétním a spojitým rozdělením pravděpodobnosti. Náhodný vektor a jeho distribuční funkce. Náhodný vektor s rozdělením diskrétního a spojitého typu. Marginální rozdělení. Nezávislost náhodných proměnných. Podmíněné rozdělení pravděpodobnosti. Číselné charakteristiky náhodných proměnných Střední hodnota, rozptyl, směrodatná odchylka a jejich vlastnosti. Normovaná náhodná veličina. Momenty obecné a centrální. Kovariace a koeficient korelace. Kvantily. Podmíněná střední hodnota a rozptyl Základní pravděpodobnostní rozložení. Alternativní, binomické a Poissonovo rozdělení. Jejich aplikace. Normální rozdělení, 2-rozdělení, t-rozdělení, F-rozdělení. Zákon velkých čísel a centrální limitní věta. Čebyševova nerovnost, pravidlo 3 sigma. Zákon velkých čísel. Centrální limitní věta Stochastická závislost Funkční závislost, stochastická závislost, regresní funkce, korelace Základní statistické pojmy Základní soubor, statistický znak, rozdělení pravděpodobnosti základního souboru Náhodný výběr Intuitivní pojem náh. výběru, definice náh. výběru, statistika. Výběrové charakteristiky. Odhady charakteristik. Bodové odhady. Metoda momentů, metoda max. věrohodnosti Intervalové odhady střední hodnoty a rozptylu. Testování statistických hypotéz. Statistická hypotéza, testovací kriterium, kritická oblast, chyba 1. a 2. druhu. Postup statistického testu. Jednostranný a oboustranný test. Parametrické testy. F-test pro rovnost rozptylů N rozdělení. t-test pro rovnost středních hodnot N rozdělení. Neparametrické testy. Znaménkový test, Wilcoxonův test. Testy dobré shody. Lineární regrese a korelace. Regresní analýza. Předchůdci metody nejmenších čtverců (Mayerova metoda průměrů, Boškovićova metoda, Lambertova přímka, Laplaceova metoda). Metoda nejmenších čtverců. Index determinace. Pás spolehlivosti.
Výběrový koeficient korelace, jeho vlastnosti. Test hypotézy r=0.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
V případě mimořádných opatření bude výuka probíhat vzdáleně s využitím programu MS Teams v době dle rozvrhu. Účast na schůzkách skupiny v MS Teams je ekvivalentní účasti na přednáškách a cvičeních.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jaroslav Marek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jaroslav Marek, Ph.D. (100%),
Ing. Marie Nedvědová (100%),
-
Cvičící:
doc. Ing. Milan Javůrek, CSc. (100%),
Mgr. Jaroslav Marek, Ph.D. (100%),
RNDr. et PhDr. Ivo Müller, Ph.D. (100%),
Ing. Marie Nedvědová (100%),
doc. Mgr. Pavel Tuček, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Jaroslav Marek, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kubanová, Jana. Sbírka příkladů z pravděpodobnosti. Bratislava: Statis, 2004. ISBN 80-85659-36-0.
-
Základní:
Kubanová J. Statistické metody pro ekonomickou a technickou praxi. Statis Bratislava, 2004. ISBN 80-85659-379.
-
Základní:
Kubanová, Jana. Teorie pravděpodobnosti. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1999. ISBN 80-7194-193-X.
-
Rozšiřující:
Anděl, J. Matematická statistika. SNTL&ALFA, Praha, 1978.
-
Rozšiřující:
Kolda,S. Úvod do počtu pravděpodobnosti a matematické statistiky. VŠCHT, Pardubice, 1980.
-
Doporučená:
Cyhelský, Lubomír. Elementární statistická analýza. Praha: Management Press, 1996. ISBN 80-85943-18-2.
-
Doporučená:
Hsu, H. Schaum's Outline of Probability, Random Variables, and Random Processes. Mcgraw-Hill. New York, 2010. ISBN 9780071632898.
-
Doporučená:
Ayres, F., Mendelson, E. Schaum's Outline of Probability, Random Variables, and Random Processes. Mcgraw-Hill. New York, 2012. ISBN 9780071795531.
-
Doporučená:
Hátle, J., Likeš, J. Základy počtu pravděpodobnosti a matematické statistiky. Praha: SNTL, 1974. ISBN 04-311-74.
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
72
|
Celkem
|
72
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Znalost derivací a integrálů ( jedné a dvou proměnných), základy logiky a práce s množinami, základy lineární algebry. |
Získané způsobilosti |
Schopnost statisticky zpracovat data a interpretovat získané výsledky. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Nácvik dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Analýza výkonu studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
|
|
|
|