|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / K3KOI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
K3KOI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Komunikace a interaktivní procesy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Cvičení
3
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace o podstatě verbální a neverbální komunikace a zaměřit pozornost na komunikaci zdravotnického personálu s pacienty.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění povinné 80% účasti na přednáškách, cvičeních, seminářích. Úspěšné splnění písemného testu nebo ústní zkoušení dle rozhodnutí garanta předmětu.
|
Obsah
|
Teorie komunikace. Znakovost a tvorba kódů v komunikaci. Sociální komunikace. Verbální a neverbální komunikace. Pozorování a naslouchání v komunikaci. Komunikace s nemocnými, handicapovanými a umírajícími lidmi. Determinace vývoje člověka, základní činitelé vývoje jedince, vývojové modely, zákonitosti vývojových změn. Psychosociální vývojová periodizace E. H. Eriksona. Konflikt mezi kladným pocitem základní důvěry v život a ohrožujícím pocitem nedůvěry ve svět a lidi. Rozpor mezi nově získávaným pocitem autonomie a ohrožujícími pocity nadměrného studu a přetrvávající závislosti. Rozpor mezi pocity iniciativy a pocity viny za činnost, která je v rozporu s normami společnosti. Pocit významu vlastní snaživosti a ubránění se ohrožujícím pocitům méněcennosti. Konflikt mezi hledáním vlastní identity a bojem proti ohrožujícím pocitům nejistoty. Rozpor mezi pocity intimity a pocity izolace a osamění. Interkulturní komunikace. Konflikty. Zvláštnosti komunikace s problémovými typy jedinců. Asertivita - práva, techniky, využití.
Co říká řeč těla, zvuků, předmětů a činů. Cvičení aktivního naslouchání a vnímání. Techniky výrazu mluveného projevu. Nácvik forem komunikace (monolog, dialog). Nácvik strategií problematických komunikací. Asertivní techniky. Řešení konfliktů. Interakce sestra a kojenec, batole a dítě předškolního a školního věku. Interakce sestra a dítě v období dospívání, interakce sestra a mladý člověk, interakce sestra a dospělý člověk a interakce sestra a starý člověk. Interkulturní komunikační problémy, prostředky usnadňující interkulturní komunikaci.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VENGLÁŘOVÁ, M.; MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006.
-
Základní:
MASTILIAKOVÁ, D. a kol. Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče: Respektování jejich transkulturní/multikulturní odlišnosti v rámci českého právního řádu. 1. vyd. Ostrava: Ostravská Univerzita, 2003.
-
Základní:
JANÁČKOVÁ, L., WEIS, P. Komunikace ve zdravotnické péči. 1. vyd. Praha: Portál, s.r.o., 2008.
-
Základní:
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2003.
-
Doporučená:
WEISS, P.; JANÁČKOVÁ, L. Komunikace ve zdravotnické péči. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o., 2008.
-
Doporučená:
HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. 2. vyd. Praha: Galén, 1999.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. 2. vyd. Praha: Portál, s. r. o., 2008.
-
Doporučená:
PLÁŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy - dovednosti - poruchy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student aplikuje poznatky a zkušenosti získané při přednáškách a cvičeních do praxe. Student zvládá komunikaci s lidmi v různých věkových obdobích i komunikaci s problémovými typy jedinců. Student umí řešit konflikty a problémy pomocí asertivních technik. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Nácvik dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonu studenta
- Rozhovor
|
|
|
|