|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPZ / P1ZSZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPZ
/
P1ZSZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zdravotní a sociální politika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
20
[HOD/SEM]
Cvičení
7
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
69 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KOS/P1ZSZ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studující s komplexní problematikou zdravotní politiky státu s přednostním zaměřením na prevenci a podporu zdraví, poskytnout základní pojmy, témata, priority a strategie zdravotní, sociální politiky, chápání zdraví, determinantů zdraví a výchovy ke zdraví.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění povinné 80% účasti na cvičeních. Splnění písemného testu nebo ústního zkoušení dle rozhodnutí garanta předmětu.
|
Obsah
|
Zdravotní a sociální politika - definice, základní pojmy Obecná epidemiologie a metody její práce. Hygiena a epidemiologie v otázce ochrany veřejného zdraví. Výskyt infekčních onemocnění a jeho prevence. Pracovní lékařství a praktické lékařství. Zdraví a jeho determinanty. Zdravotní stav obyvatelstva ve světě a v ČR, související faktory. Program WHO "Zdraví pro všechny v 21. století. Zdravý způsob života, odpovědnost za vlastní zdraví - životní styl, správná výživa. Výchova ke zdravému způsobu života.
Prevence civilizačních chorob. Sociální marketing. Zdravotnická statistika a demografie. Výskyt infekčních onemocnění a jeho prevence. Výchova ke zdraví - cíle, plán, metody, prostředky.
Ovlivnitelné determinanty zdraví. Metody výchovy ke zdraví a jejich používání. Realizace zdravotní politiky WHO na národní úrovni. Zdravotnická statistika a demografie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FAIT, T. Preventivní medicína. Praha: Maxdorf, 2011.
-
Základní:
KREBS, V. Sociální politika. Praha : Wolters Kluwer, 2010.
-
Základní:
HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2010.
-
Základní:
MALINA, A. Úvod do veřejného zdravotnictví pro nelékaře. Praha: IPVZ, 2013.
-
Základní:
SULCOVÁ, M.. Veřejné zdravotnictví. Ústí nad Labem: UJEP, 2017.
-
Doporučená:
DURDISOVÁ, J. Ekonomika zdraví. 1. vyd. Praha : Vysoká škola ekonomická v Praze, 2005.
-
Doporučená:
NEŠPOR, K. Návykové chování. Praha: Portál, 2007.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studující zná priority a strategie zdravotní a sociální politiky, akceptuje legislativní a metodická doporučení, která se k dané problematice vztahují, je schopen plánovat, vést, hodnotit ošetřovatelský proces a předcházet nežádoucím situacím, které vyplývají z realizace ošetřovatelské péče v rámci multidisciplinárního týmu. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|