|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / ANEV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
ANEV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antropologie Evropy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 20
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s nově vznikajícím směrem Antropologie Evropy. Sociální, popřípadě kulturní, antropologie původně výzkum evropských společností přenechávala národopiscům, sociologům a demografům. Sama se soustředila na společnosti mimoevropské. Teprve rozvoj antropologické teorie a metodologická diskuse uvnitř antropologické obce, jakož i nutnost lépe poznat vlastní společnosti a společnosti sousední v rámci evropského integračního procesu, vedly k rychlému rozvoji antropologie Evropy.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na přednáškách je povinná (bude sledována). 50% z celkového hodnocení a předpokladem k připuštění ke zkoušce je výzkumná esej o délce 2500 slov. Téma a datum odevzdání bude předem zadáno. Pozdní odevzdání znamená snížení hodnocení o 10%. Složení ústní zkoušky je 50% z celkové známky.
|
Obsah
|
Proč antropologie Evropy? Metodologické otázky studia vlastní společnosti a kontinentu. Historická antropologie o středověké Evropě. Klasické sociálně antropologické monografie. Evropská etnologie ve srovnání s antropologií Evropy. Americká a britská antropologie objevuje Evropu. Střední Evropa v období tzv. reálně existujícího socialismu. Postkomunismus/postsocialismus a antropologie. Opakované etnografické a sociologické studie (restudie) komunit. Antropologie evropských institucí - antropologie Evropské unie. Antropologie Evropy jako odpověď antropologů na otázku, zda existuje Evropa jako společensko-kulturní jednota.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SKALNÍK, P. (ed.). Anthropology of Europe. Teaching and Research. Prague: Set Out, 2005.
-
Základní:
SHORE, C. Building Europe. The Cultural Politics of European Integration. London: Routledge, 2000.
-
Základní:
HOLÝ, L. Malý český člověk a skvělý český národ. Praha: SLON, 2001.
-
Základní:
BUCHOWSKI, M. Reluctant Capitalists. Class and Culture in a Local Community in Western Poland. Berlin: Centre Marc Bloch, 1997.
-
Rozšiřující:
NIEDERMUELLER, P., STOCKLUND, B. (eds). Europe. Cultural Construction and Reality. Copenhagen: Museum Tusculanum Press, 2001.
-
Rozšiřující:
KANDERT, J. Každodenní život vesničanů středního Slovenska všedesátých až osmdesátých letech 20.století. Praha: Karolinum, 2004.
-
Rozšiřující:
ABELES, M. La vie quotidienne au Parlément européen. Paris: Hachette, 1992.
-
Rozšiřující:
HANN, C.M. (ed.). Postsocialism. Ideal, Ideologies and Practices in Eurasia. London: Routledge, 2000.
-
Rozšiřující:
HANN, C.M. (ed.). Socialism. Ideals, Ideology and Social Practice. London: Routledge, 1973.
-
Rozšiřující:
SCHEFFEL, D. Svinia in White and Black. Peterborough : Broadview Press, 2005.
-
Rozšiřující:
GODDARD, SHORE, LLOBERA (eds.). The Anthropology of Europe: Identity and Boudaries in Conflict. Oxford: Berg, 1994.
-
Rozšiřující:
HANN, CH. , SÁRKÁNY, M. The Great Transformation in Rural Hungary. In Hann a kol. The Post-Socialist Agrarian Question. Muenster: LIT, 2003.
-
Rozšiřující:
TORSELLO, D. Trust, Property and Social Change in a Southern Slovakian Village. Muenster: LIT, 2003.
-
Doporučená:
SKALNÍK, P. (ed). Dolní Roveň: poločas výzkumu/Dolní Roveň: Research at Half-time. Pardubice: University of Pardubice, 2004.
-
Doporučená:
DELANTY, G. Inventing Europe. Idea, Identity, Reality. New York: St.Martin´s Press, 1995.
-
Doporučená:
SKALNÍK, P. (ed). Sociální antropologie obce Dolní Roveň. Pardubice: University of Pardubice, 2005.
-
Doporučená:
GINZBURG, C. Sýr a červi. Praha: ARGO, 1999.
-
Doporučená:
VERDERY, K. What Was Socialism and What Comes Next?. Berkeley: University of California Press, 1995.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Kurs seznámí posluchače s výběrem klíčových výzkumů a prací, které výrazně přispěly k pokroku v poznávání vlastního kontinentu. Posluchač bude schopen orientace v literatuře a výzkumech v Evropě. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
|
|
|
|