|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / BRERO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
BRERO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Religiozita Romů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 20
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
6 / 15
|
0 / 8
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KSKA/RERO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními kulturními prvky religiózní povahy u různých romských subetnických skupin a současně jim poskytnout ucelený obraz romské religiozity jako fenoménu, který nelze vtěsnat do etnických a konfesionálních hranic.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na výuce. Studium předepsaných textů, přednesení referátu a pořízení etnografického interview.
|
Obsah
|
Úvod do problematiky. Náboženské cítění Romů a jeho projevy ve vztahu k institucionalizovaným náboženstvím a jejich konfesím.
Další možná témata:
Předkřesťanská vrstva romské religiozity, její synkretizace s katolictvím, pravoslavím, islámem etc.
Přechodové rituály, zejména křest, svatba a pohřeb.
Fenomény - mulo, dujevoďěngero, trin sveti aj.
Magické praktiky, věštění, léčení, démonologie, přísaha.
Romové a islám.
Závěrečná konsolidace kurzu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
DAVIDOVÁ, E . Lidové náboženství trebišovských Cikánů-Romů koncem padesátých let 20. století, před rozpadem jejich tradiční komunity . Slovenský národopis 36/1, s. 93-103 , 1988.
-
Doporučená:
PODOLINSKÁ, T. - HRUSTIČ, T. Boh medzi bariérami. Bratislava, 2010. ISBN 978-80-89027-34-7.
-
Doporučená:
KOVÁČ, M. - MANN, A. (eds.). Boh všetko vidí. Bratislava, 2003. ISBN 80-89027-06-7.
-
Doporučená:
PODOLINSKÁ, T. Chocolate Mary: Roma Christianity in Ethnologia Actualis Slovaca 7. Trnava, 2007.
-
Doporučená:
Lacková, E. Ľudové liečenie olašských R. vých. Slovenska.
-
Doporučená:
BOTOŠOVÁ, A . Niektoré aspekty duchovného života Rómov In: Janto, J. (ed.) Ethnologia Actualis Slovaca . Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda , 2000.
-
Doporučená:
FERENC, A . Rómsky pohreb vo Vyšnom Mirošove . Etnologické rozpravy 8/2, s. 142-145 , 2001.
-
Doporučená:
ANDRŠ, Z. Romský pohřeb In Pohřbívání a hřbitovy. Praha, 2011. ISBN 978-80-7357-680-6.
-
Doporučená:
ANDRŠ, Z. Smrt a pohřeb u Romů na Slovensku In Pantheon 6/2. Pardubice, 2011.
-
Doporučená:
PODOLINSKÁ, T. - HRUSTIČ, T. Vedie nábož. zmena k soc. inklúzii Rómov? in Slovenský národopis 4/59. Bratislava, 2001.
-
Doporučená:
HÜBSCHMANNOVÁ, M . Viera v mula u slovenských Rómov. Slovenský národopis 53/2, s. 172-204 , 2005.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Po úspěšném absolvování tohoto předmětu bude student schopen lépe porozumět sociokulturním zvláštnostem Romů a jejich duchovnímu světu. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Projekce
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
|
|
|
|