|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / BSAM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
BSAM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antropologie areálů: Severní Amerika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
4 / 20
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KSKA/ATSAB
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou původních obyvatel Severní Ameriky, tj. indiánů, Inuitů a Métisů. Zaměříme se na narušení stereotypního vnímání indiánů jako jednolité skupiny a zdůrazníme naopak jejich kulturní rozlišnosti v době kontaktu s kolonisty. Seznámíme se i se současnou situací a postavením původních obyvatel. Budeme pracovat nejen s produkcí, kterou vytvořili badatelé z dominantní společnosti o indiánech, ale využijeme i dostupnou literaturu a film, jejichž tvůrci jsou sami původní obyvatelé. Nedílnou součástí přednášek je role a postoj antropologů při výzkumech mezi původními obyvateli Severní Ameriky.
|
Požadavky na studenta
|
Přítomnost v hodině
Prezentace vybraného tématu
Recenze na film
Písemný test na konci semestru
|
Obsah
|
1. Úvod, zhodnocení dostupné literatury v českém jazyce, prehistorie Severní Ameriky - soudobé teorie osídlení, NAGPRA a repatriace, lingvistické dělení, arktická kulturní oblast
2. Koncepce pojetí indiána, kolonizace, muzea, reprezentace, pojetí kulturních oblastí, Severovýchod
3. Příbuzenství a vláda, Lewis Henry Morgan, etnoemancipace a lakros, Severovýchod - Irokézové
4. Koncept rasy a určování indiánského původu, Jihovýchod - tzv. "Pět civilizovaných kmenů"
5. Politika USA a Kanady vůči indiánům, zákony, asimilace, vzdělávání, internátní školy
6. Aktivismus - American Indian Movement, Národní bratrstvo indiánů, Idle No More, James Bay, ropovody
7. Kasina, oblast prérií a pláni - usedlé skupiny
8. Powwow, oblast prérií a plání - nomadické skupiny
9. Status a prestiž - Severozápad
10. Postavení výzkumníka, etika, Jihozápad
11. Religiozita - peyotlový kult, Hnutí nového věku, Kalifornie a Náhorní plošina
12. Etnické menšiny USA ve vztahu k původním obyvatelům Ameriky - postavení, legislativa
13. Shrnutí a rekapitulace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vanderziel, J. A., J. Rambousek ml. (eds.). Vinnetou tady nebydlí: antologie současných povídek severoamerických indiánů. Brno, 2003.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Kurz je koncipován tak, aby byl srozumitelný i pro studenty, kteří nejsou zapsáni v oboru sociální antropologie. |
Získané způsobilosti |
Studenti se seznámí s minulostí i se současným postavením původních obyvatel Severní Ameriky, dokáží rozpoznat základní kulturní okruhy a specifika společností, jež jsou k nim přiřazovány. Získají také povědomí o důležitých indiánských osobnostech - spisovatelích, politicích, duchovních představitelích, hercích, zpěvácích a sportovcích. Budou znát důležité antropology a etnology, kteří u původních obyvatel Severní Ameriky realizovali výzkumy. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Didaktický test
- Prezentace
|
|
|
|