|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / MAMAR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
MAMAR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antropologie marginality a Romové
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 20
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KSKA/ARMAR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Na příkladu textů především o romských skupinách seznámit studenty s antropologickými přístupy k marginalizaci a přimět je k reflexi sociální hierarchie ve vlastních výzkumech. Studenti budou umět rozpoznat a pojmenovat hlavní diskursy, které o vymezení marginalizovaných skupin soupeří. Antropologické přístupy budou přiblíženy na tématech sahajících od klasických témat jako strategie přežití po politiky mezinárodních aktérů a feminismus "minorit". Semináře budou zaměřeny na komparaci textů, konzultace pak na tvorbu nestereotypní odborné eseje. Studenti by měli získat kompetenci kritického čtení textů a nakládání s nimi.
|
Požadavky na studenta
|
1) Pravidelné čtení textů na hodinu a účast v diskusích. Nepřipravenost bude zaznamenána bodem mínusovým, aktivita oceněna bodem plusovým. Texty najdete na STAGu.
2) Zaznamenávání podnětů z hodin, na konci semestru diskuse o postřezích z kursu
3) Docházka
|
Obsah
|
1. Přístupy k poznávání Romů a pozdní "objevení" Romů jako antropologického tématu
2. Odlišná pojetí výzkumů v česko-slovenském prostoru
3. Diskuse kolem vymezení Romů: etnicita versus performativita
4. Strategie přežití
5. Odlišné popisy marginalizace: sociální exkluze a popisy aktérství
6. Etablovaní, outsideři a "přátelé" v antropologickém výzkumu
7. Politiky vůči Romům - český kontext, case study jednoho městského "řešení"
8. Zahraniční politiky, case study lokalizace "problému"
9. Školství a možnosti přispění aplikované antropologie k desegregaci
10. Role nevládních organizací
11. Sociální práce - problémy depolitizace
12. Gender a performance
13. Shrnutí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Stewart, M. Čas Cikánů.
-
Základní:
Gay y Blasco, P. Gypsies in Madrid: Sex, Gender and the Performance of Identity. Oxford. Berg..
-
Základní:
Okely, J. The Traveller-Gypsies. Cambridge: Cambridge University Press..
-
Doporučená:
Ort, J. Harmonie soužití. Praha, 2022. ISBN 978-80-246-5331-0.
-
Doporučená:
Jakoubek, M. a Budilová, L. (eds.). Romové a Cikáni neznámí i známí. Voznice, 2008. ISBN 978-80-7335-119-9.
-
Doporučená:
Scheffel, D. Z. Svinia v čiernobielom. Prešov, 2009. ISBN 80-969483-7-7.
-
Doporučená:
Šusterová, Ivana. Život olašských žien. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-224-1490-6.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
- Rozhovor
- Systematické pozorování
|
|
|
|