|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / MPOGL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
MPOGL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Původní obyvatelé a globalizace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
7 / 20
|
0 / 6
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KSKA/POSGM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je poskytnout detailnější pohled na problematiku kolonialismu a postkolonialismu týkající se původních obyvatel Ameriky, Austrálie, Ruska, Norska, Japonska atd., kteří jsou mezinárodně označováni za obyvatele "čtvrtého světa" či za "původní obyvatele".
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce založená na předepsané četbě.
Prezentace vybrané skupiny původních obyvatel v rámci kurzu.
Četba předepsaných textů a aktivní účast v diskuzi.
V případě přechodu na online výuku nutnost zapojení se do výuky přes aplikaci Teams.
|
Obsah
|
Definice původních obyvatel - problematika terminologie v českém prostředí (indigenous, aboriginal, 4th World, native, First nations atd.).
Kolonizace a její vliv - právní úpravy vymezující původní obyvatele.
Konstituování tzv. "čtvrtého světa" v ramci mezinárodní politiky - OSN.
Postavení původních obyvatel v rámci jednotlivých národních politik.
Globalizace a různé pohledy na její vymezení.
Globalizace a glokalizace
Revitalizace a "kultura"
Strategie přežití a formování nacionalismu.
Vlastnictví "specifických znalostí původních obyvatel světa" a jejich kodifikace v rámci OSN (spiritualita, znalost původních léčiv atd.).
Antropologie a původní obyvatelé, výzkumy a konceptualizace
Narativita.
Etnoturistika a hnutí New Age
Média a původní obyvatelé
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Smith, Linda Tuhiwai. Decolonizing Methodologies: Research and Indigenous Peoples. London and New York, 1999. ISBN 1856496244.
-
Základní:
Comaroff, John L.. Ethnicity, Inc.. Chicago: University of Chicago Press, 2009. ISBN 978-0-226-11472-9.
-
Základní:
BAUMAN, Z. Globalizace. Praha: Mladá fronta, 2000.
-
Základní:
MANDER, J. V nepřítomnosti posvátného. Brno: Doplněk, 2003.
-
Doporučená:
MARCUS, G., FISCHER, M. Anthropology as Cultural Critique. Chicago: The University of Chicago Press, 1986.
-
Doporučená:
FLANAGAN, T. First Nations? Second Thoughts. Canada: McGill-Queen´s University Press, 2000.
-
Doporučená:
CHURCHILL, W. From a Native Son. Selected Essays on Indigenism, 1985-1995. Boston, Massachusetts: South End Press, 1996.
-
Doporučená:
ALFRED, G. Heeding the Voices of our Ancestors. OUP, 1995.
-
Doporučená:
BIOLSI, T., ZIMMERMAN, L. J. Indians and Anthropologists. Vine Deloria Jr. And the Critique of Anthropology. Tuscon: The University of Arizona Press, 1997.
-
Doporučená:
DYCK, N. Indigenous Peoples and the Nation-State. Fourth World Politics in Canada, Australia and Norway. Canada: Memorial University fo Newfounland, 1985.
-
Doporučená:
YOUNG, R. Postcolonialism. An historical Introduction. Blackwell Publishing, 2001.
-
Doporučená:
RAZACK, S. Race, Space, and the Law. Toronto: Between the Lines, 2002.
-
Doporučená:
MARCUS, A. Relocating Eden. The Image and Politics of Inuit Exile in the Canadian Arctic. USA: University Press of New England, 1995.
-
Doporučená:
HOWITT, R. Resources, Nations and Indigenous Peoples. Oxford: Oxford University Press, 1996.
-
Doporučená:
MANUEL, G., POSLUNS, M. The Fourth World. An Indian Reality. New York: Macmillan Publishing Co., Inc., 1974.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti se seznámí s postavením domorodých obyvatel v rámci majoritní společnosti, a to nejen z hlediska státu/ů, v němž žijí, ale také v rámci širšího mezinárodního společenství, např. v OSN. Vedle strategií (interpretace práva, různé formy odporu, média, vzdělání atd.), jimiž udržují kontinuitu své existence, se budeme věnovat vlivu činnosti antropologů na udržování, likvidaci a formování interpretace jejich identity. Studenti pochopí roli nacionalismu a kritérií, jimiž vymezují domorodí obyvatelé příslušnost ke své skupině pod vlivem rostoucí globalizace.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|