|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / MRAPE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
MRAPE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Romové v antropologické perspektivě
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
5 / 20
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s antropologickými přístupy k Romům v multidisciplinárním spektru. Prostřednictvím odborných textů a audiovizuálních materiálů se studenti seznámí s hlavními diskurzy, které se Romy zabývají. Tyto materiály budou kriticky analyzovat a komparovat. Cílem předmětu je kromě získání kritického vhledu do problematiky i rozvíjení schopnosti diskutovat o daných otázkách.
|
Požadavky na studenta
|
1) Pravidelné čtení textů na hodinu a účast v diskusích
2) Včasné odevzdávání písemných úkolů
3) Docházka
|
Obsah
|
1. Gypsy Lore Society a proměna přístupů k poznávání Romů
2. Spor o konstruktivistické pojímání Romů v České republice
3. Etnogeneze Romů a migrace
4. Sociální organizace romských skupin
5. Romové z pohledu ekonomické antropologie, strategie přežití
6. Vztah mezi jazykem a kulturou na příkladu romštiny
7. Jazyková změna, romský etnolekt češtiny, revitalizace romštiny
8. Etnoemancipační snahy Romů, transnacionalismus
9. Hudba evropských Romů
10. Romové a film
11. Romská média
12. Etika ve výzkumech vztahujících se k Romům.
13. Shrnutí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Jakoubek, M. a Budilová, L. (eds.). Romové a Cikáni neznámí i známí. Voznice, 2008. ISBN 978-80-7335-119-9.
-
Základní:
Liégeois, J. - P. Rómovia, Cigáni, kočovníci. Bratislava, 1995. ISBN 80-967380-4-6.
-
Základní:
Willems, Wim; Lucassen, Leo. The Gypsies in the Diaspora. Ottawa. 2001.
-
Základní:
Hancock, Ian. The Roma: Myth and Reality. Paris. 1997.
-
Doporučená:
Cohn, Werner. Cikáni. Praha, 2009. ISBN 978-80-7419-003-2.
-
Doporučená:
Jakoubek, Marek (ed.). Cikáni a etnicita. Praha, 2008. ISBN 978-80-7387-105-5.
-
Doporučená:
Budilová, L.; Jakoubek, M. Cikánská rodina a příbuzenství. Ústí nad Labem, 2007. ISBN 978-80-87025-11-6.
-
Doporučená:
Szuhay, Peter. Constructing a Gypsy Nnational Culture. .
-
Doporučená:
Luba Kalaydjieva; David Gresham; Francesc Calafell. Genetické studie Romů (Cikánů): přehled. 2001.
( DOI: 10.1186/1471-2350-2-5 )
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Projekce
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Rozhovor
|
|
|
|