|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / BPEVE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
BPEVE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogické vědy
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ne
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KVV/PEVE
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
předmět státní závěrečné zkoušky
|
Požadavky na studenta
|
Průběh zkoušky:
Zkouška probíhá ústní formou, je vykonávána před minimálně tříčlennou komisí.
Student předloží seznam prostudované literatury.
Po vylosování tématického okruhu má právo se písemně připravit.
Kritéria pro hodnocení: věcná a obsahová správnost, odpovídající akademická úroveň a kultura projevu, aktivní účast v odborné diskusi.
Komise za nepřítomnosti studenta rozhoduje o hodnocení jednotlivých částí a i celkovém výsledku SZZ.
|
Obsah
|
Okruhy:
Základní vývojové trendy v pedagogickém myšlení s bližší charakteristikou vybraného období.
Pedagogika jako věda. Struktura oborů, cíle. Problémy humanizace pedagogického myšlení.
Systém správy a řízení českého školství. Vývojové trendy institucionalizace. Problém autonomizace a liberalizace vzdělávací soustavy.
Sociální charakter výchovy a vzdělávání. Sociálně kritické a personalistické teorie v pedagogice.
Vývoj obsahu vzdělávání. Současné problémy kurikulární politiky v České republice. Smysl cílů v podobě klíčových kompetencí.
Proměny pojetí osobnosti v dějinách a jejich vliv na pedagogické myšlení. Sociálně psychologické aspekty osobnosti.
Problémy inovací v oblasti výchovy a vzdělávání. Pojetí kvality a jejího hodnocení ve vzdělávání.
Problémy vztahů rodiny a školy. Práva rodičů a dětí. Rodinná politika v ČR.
Mimoškolní pedagogika, její prostředky a aktéři. Pedagogické pojetí volného času.
Kategorie svobody a odpovědnosti ve výchově. Rozhodování jako sociální akt.
Systém péče o děti a mládež se speciálními potřebami v České republice. Světové trendy v oblasti péče o děti se speciálními potřebami.
Hodnotová orientace společnosti a její vliv na charakter výchovy a vzdělávání.
Alternativní pedagogická hnutí a jejich smysl pro společnost. Problém sektářství a marginalizace skupin ve společnosti.
Aktuální problémy sociální pedagogiky. Systém prevence a represe. Základy a principy výchovného poradenství.
Diagnostické metody v pedagogice. Metodologie kvantitativního a kvalitativního výzkumu.
Rozvíjení sociálních dovedností jako cíl vzájemného porozumění.
Agresivita, její formy, projevy a zvládání. Generační konflikt a porozumění.
Konflikty a jejich možné řešení. Krizová situace a modely jejího zvládání.
Deviantní jednání a myšlení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
RÝDL, K. Inovace školských systémů.. Praha : ISV, 2003.
-
Základní:
NOVOTNÁ, M.; KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha, SPN, 1997.
-
Základní:
Národní program rozvoje vzdělávání. Bílá kniha. Praha: Tauris, 2001.
-
Základní:
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2004.
-
Základní:
HAVLÍK, R.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy.. Praha : Portál, 2002.
-
Základní:
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.
-
Doporučená:
BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy.. Praha: Zvon, 1996.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika.. Praha: Portál, 1997.
-
Doporučená:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání.. Praha: Portál, 1998.
-
Doporučená:
VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky.. Praha: UK, 2000.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
předmět státní závěrečné zkoušky
|
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|