|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / MPSP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
MPSP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogická a sociální psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
13 / 13
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti získají potřebné teoretické vědomosti, budou schopni určit a definovat základní pojmy z uvedené oblasti, popsat a pružně se orientovat v základních oblastech pedagogické a sociální psychologie. Osvojí si dovednosti potřebné pro definování a výběr základních pedagogicko-psychologických metod a získají kompetence pro jejich užití. Budou aktivně ovládat principy a etapy pedagogicko-psychologického diagnostického procesu. Na základě získaných poznatků budou schopni spolupracovat s týmem dalších odborníků.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast studentů
písemná semestrální práce na jedno z průřezových témat
ústní zkouška
|
Obsah
|
Průřezová témata:
- Pedagogická a sociální psychologie v kontextu ostatních věd o výchově - základní pojmy pedagogické a soc. psychologie
- Společnost, dítě, škola, - současné pojetí dítěte a dětství, sociální proměny, socializace, sociální heterogenost
- Osobnost - já, ontogeneze lidské psychiky, kognitivní vývoj, emoční a sociální vývoj
- Inteligence -klasické pojetí inteligence, pásma inteligence, teorie mnohačetné inteligence, IQ a EQ požadavky ve vzdělávání,
- Maslowova teorie potřeb- formování vybraných aspektů osobnosti
- Mozek a jeho funkce - neurofyziologická funkce mozku, procesy učení a zapamatování
- Žák - jeho potřeby a školní zdatnost
- Školní třída I. - klima, sociální a vztahové potřeby, osobnost učitele
- Motivace a sebemotivace - typy a její ovlivňování, problematika odměn a trestů
- Učení ve školním kontextu - definice, typy, styly. autoregulace, smysluplné učení, pamětní, kooperativní
- Psychologie efektivního vyučování
- Vývojové poruchy učení a školní praxe - žáci se speciálními potřebami
- Školní třída II. - diagnostika vztahů ve skupině, sociometrie, problémové chování ve školní praxi
Uvedená témata jsou průřezová a plynule prolínají napříč celým semestrem (nestudují se odděleně).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. ,
-
Přednášející:
PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Mgr. Ilona Ďatko, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. (100%),
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
povinná:
HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogická a sociální psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Překlad Karel Balcar. Praha: Portál, 2014.
KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012.
doporučená:
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009.
REYNOLDS, W., MILLER, G. E., WEINER, I. B., (eds.). Handbook of psychology. Vol. 7, Educational psychology. Hoboken: Wiley, 2003.
PRŮCHA, J. ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
|
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|