|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / MTEKO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
MTEKO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Terapeutický komunitní systém v resoc.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Terapeutický komunitní systém v resocializačním zařízení
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 16
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
11 / 20
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVV/TEKOS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je:
a) seznámit studenty s teoretickým rámcem systému terapeuticko-komunitní práce, který je často realizovaný v detských domovech se školou, výchovných ústavech, diagnostických ústavech, resocializačných, adioktologických a psychiatrických zařízeních,
b) umožnit studentům na základě aktivní tvořivé skupinové práce zažít si některé dílčí terapeutické aktivity
c) získat zkušenost s budováním skupinové koheze,
d) získat zkušenost s prací se skupinovou dynamikou.
Absolvování předmětu by mělo být pro studenty též inspirací pro tvořivou aplikaci postupů převýchovy v budoucí praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní podíl studentů na přípravě socioterapeutického klubu. Příprava a prezentace rituálu ve studijní skupině (podle zadání).
|
Obsah
|
1. Výchozí teoretické konstrukty terapeutického komunitního systému. Lane, Neill, Jones, Korczak, Makarenko, Knobloch, Kratochvíl 2. Model SUR (Skála, Rubeš, Urban) a jeho pokračovatelé (Štúrová, Kožnar, Hubálek, Heller). Zážitkově edukační příprava terapeutů pro práci s osobami s problémovým chováním. Aplikace v praxi.Praktické výsledky. 3. Komunitní systém jako celek. Podmínky a předpoklady. Terapeutická komunita. Struktura. Vedení. Základní pravidla. 4. (Psycho)terapeutické skupiny. Orientace a zaměření skupin. Sestavování skupin. Organizační a odborně terapeutické aspekty. 5. Vybrané terapeutické aktivity (arte -, muziko - , drama -) a jejich místo v terapeutické práci. 6. Kognitivně-behaviorální prvky systému. Modely hodnocení chování. Bodové hodnocení. 7. Tradice a zvyky. Rituály jako součást komunitního systému. Oblasti spojené s rituály. Tvorba rituálů. Hudba (píseň) a rituály. 8. Participace problémových jednotlivců na fungování systému. Spoluspráva (samospráva). 9. Socioterapeutický klub. Cíle, metody, techniky. 10. Jiné aktivity podporující komunitní systém.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Rieger, Z. Loď skupiny. Hradec Králové, Konfrontace, 1998.
-
Doporučená:
Kalina, K. Terapeutická komunita. Praha, Grada, 2008.
-
Doporučená:
Škoviera, A. Terapeutická komunita v špeciálnych výchovných zariadeniach. Ružomberok, 2019.
-
Doporučená:
Müller, O. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014.
-
Doporučená:
Kratochvíl, S. Základy psychoterapie. Praha, Portál, 2007.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody samostatných akcí
- Nácvik dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Rozhovor
|
|
|
|