|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / MZAPE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
MZAPE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy pedagogiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
41 / 80
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KVV/ZKRO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pokud studentův absolvovaný bakalářský studijní program humanitního zaměření NEMÁ pedagogickou specializaci, je student povinen složit rozdílovou zkoušku z předmětu Základy pedagogiky a to do konce 2. semestru studia.
Cílem je získat základní přehled o tématech, problémech a jejich řešení v oblasti pedagogických věd, včetně vývojových trendů v pedagogickém myšlení a jeho odrazu v životní praxi. Všichni studenti si zapíší předmět MZAPE a zkoušku dělají jen ti, kteří nemají z bakalářského studia pedagogickou specializaci.
|
Požadavky na studenta
|
Témata:
Okruhy k MZAPE
1. Základní vývojové trendy v pedagogickém myšlení s bližší charakteristikou vybraného období.
2. Pedagogika jako věda. Struktura oborů, cíle. Problémy humanizace pedagogického myšlení.
3. Systém správy a řízení českého školství. Vývojové trendy institucionalizace. Problém autonomizace a liberalizace vzdělávací soustavy.
4. Sociální charakter výchovy a vzdělávání. Sociálně kritické a personalistické teorie v pedagogice.
5. Vývoj obsahu vzdělávání. Současné problémy kurikulární politiky v České republice. Smysl cílů v podobě klíčových kompetencí.
6. Proměny pojetí osobnosti v dějinách a jejich vliv na pedagogické myšlení. Sociálně psychologické aspekty osobnosti.
7. Problémy inovací v oblasti výchovy a vzdělávání. Pojetí kvality a jejího hodnocení ve vzdělávání.
8. Problémy vztahů rodiny a školy. Práva rodičů a dětí. Rodinná politika v ČR.
9. Mimoškolní pedagogika, její prostředky a aktéři. Pedagogické pojetí volného času.
10. Kategorie svobody a odpovědnosti ve výchově. Rozhodování jako sociální akt.
11. Systém péče o děti a mládež se speciálními potřebami v České republice. Světové trendy v oblasti péče o děti se speciálními potřebami.
12. Hodnotová orientace společnosti a její vliv na charakter výchovy a vzdělávání.
13. Alternativní pedagogická hnutí a jejich smysl pro společnost. Problém sektářství a marginalizace skupin ve společnosti.
14. Aktuální problémy sociální pedagogiky. Systém prevence a represe. Základy a principy výchovného poradenství.
15. Diagnostické metody v pedagogice. Metodologie kvantitativního a kvalitativního výzkumu.
16. Rozvíjení sociálních dovedností jako cíl vzájemného porozumění.
17. Agresivita, její formy, projevy a zvládání. Generační konflikt a porozumění.
18. Konflikty a jejich možné řešení. Krizová situace a modely jejího zvládání.
19. Deviantní jednání a myšlení.
Studijní literatura a studijní pomůcky doporučená:
BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996.
RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha: ISV, 2003.
NOVOTNÁ, M.; KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, 1997.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
dokument Strategie 2030+. Praha: MŠMT 2019.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2004.
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. P, 1998.
VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Praha: UK, 2000.
LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál 2016.
VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál 2014.
|
Obsah
|
Studijní program poskytuje přímou návaznost na bakalářský studijní program Humanitní studia, specializační zaměření pedagogické na FF UPa. Rovněž tak umožňuje studijní kontinuitu z jiných bakalářských studijních programů pedagogického zaměření (viz. formulář Ba). Pokud studentův absolvovaný bakalářský studijní program humanitního zaměření NEMÁ pedagogickou specializaci, je student povinen složit rozdílovou zkoušku z předmětu Základy pedagogiky. Tuto zkoušku skládá nejpozději do konce 2. semestru. Složením zkoušky student prokáže orientaci v základech pedagogiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|