|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KVV / PEVE
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KVV
/
PEVE
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Educational Sciences
|
Form of course completion
|
State final examination
|
Form of course completion
|
State final examination
|
Accredited / Credits
|
Yes,
0
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
No
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
part of the final state exam
|
Requirements on student
|
Průběh zkoušky:
Zkouška probíhá ústní formou, je vykonávána před minimálně tříčlennou komisí.
Student předloží seznam prostudované literatury.
Po vylosování tématického okruhu má právo se písemně připravit.
Kritéria pro hodnocení: věcná a obsahová správnost, odpovídající akademická úroveň a kultura projevu, aktivní účast v odborné diskusi.
Komise za nepřítomnosti studenta rozhoduje o hodnocení jednotlivých částí a i celkovém výsledku SZZ.
|
Content
|
Okruhy:
Základní vývojové trendy v pedagogickém myšlení s bližší charakteristikou vybraného období.
Pedagogika jako věda. Struktura oborů, cíle. Problémy humanizace pedagogického myšlení.
Systém správy a řízení českého školství. Vývojové trendy institucionalizace. Problém autonomizace a liberalizace vzdělávací soustavy.
Sociální charakter výchovy a vzdělávání. Sociálně kritické a personalistické teorie v pedagogice.
Vývoj obsahu vzdělávání. Současné problémy kurikulární politiky v České republice. Smysl cílů v podobě klíčových kompetencí.
Proměny pojetí osobnosti v dějinách a jejich vliv na pedagogické myšlení. Sociálně psychologické aspekty osobnosti.
Problémy inovací v oblasti výchovy a vzdělávání. Pojetí kvality a jejího hodnocení ve vzdělávání.
Problémy vztahů rodiny a školy. Práva rodičů a dětí. Rodinná politika v ČR.
Mimoškolní pedagogika, její prostředky a aktéři. Pedagogické pojetí volného času.
Kategorie svobody a odpovědnosti ve výchově. Rozhodování jako sociální akt.
Systém péče o děti a mládež se speciálními potřebami v České republice. Světové trendy v oblasti péče o děti se speciálními potřebami.
Hodnotová orientace společnosti a její vliv na charakter výchovy a vzdělávání.
Alternativní pedagogická hnutí a jejich smysl pro společnost. Problém sektářství a marginalizace skupin ve společnosti.
Aktuální problémy sociální pedagogiky. Systém prevence a represe. Základy a principy výchovného poradenství.
Diagnostické metody v pedagogice. Metodologie kvantitativního a kvalitativního výzkumu.
Rozvíjení sociálních dovedností jako cíl vzájemného porozumění.
Agresivita, její formy, projevy a zvládání. Generační konflikt a porozumění.
Konflikty a jejich možné řešení. Krizová situace a modely jejího zvládání.
Deviantní jednání a myšlení.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
RÝDL, K. Inovace školských systémů.. Praha : ISV, 2003.
-
Basic:
NOVOTNÁ, M.; KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha, SPN, 1997.
-
Basic:
Národní program rozvoje vzdělávání. Bílá kniha. Praha: Tauris, 2001.
-
Basic:
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2004.
-
Basic:
HAVLÍK, R.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy.. Praha : Portál, 2002.
-
Basic:
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.
-
Recommended:
BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy.. Praha: Zvon, 1996.
-
Recommended:
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika.. Praha: Portál, 1997.
-
Recommended:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání.. Praha: Portál, 1998.
-
Recommended:
VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky.. Praha: UK, 2000.
|
Prerequisites - other information about course preconditions |
- |
Competences acquired |
part of the final state exam
|
Teaching methods |
- Dialogic (discussion, interview, brainstorming)
|
Assessment methods |
|
|
|
|