|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UECHI / C261
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UECHI
/
C261
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vztah zdraví a prostředí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
10 / -
|
10 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Po absolvování předmětu by měli mít studenti komplexní představu o geologických, klimatických, antropogenních, chemických i fyzikálně-chemických vlivů na vztah mezi životem na zemi, člověkem, prostředím a zdravím, i s aspekty specifickými pro Česko.
|
Požadavky na studenta
|
Závěrečná zkouška: ústní zkoušení.
|
Obsah
|
1. týden Specifika a historické souvislosti mezi životem na zemi, člověkem a životním prostředím.
2. týden Geofaktory ovlivňující zdraví a existenci člověka.
3. týden Klimatické změny prostředí jako superpozice periodických a neperiodických faktorů.
4. týden Vlivy elektromagnetické, radioaktivita, ionizující záření.
5. týden Působení lidské činnosti, antropogenní zóny.
6. týden Elektrochemické procesy a jevy, acidifikace prostředí.
7. týden Vlivy půd, podloží, vodní prostředí, bahna, rašeliny ap.
8. týden Přírodní a minerální vody, vlivy na člověka zprostředkované vodou, nemoci z vody.
9. týden Hygienicko-ekologické aspekty výskytu a pohybu prvků, kovů a iontů.
10. týden Příznivé a škodlivé vlivy atmosféry, prachu, smogu, aerosolů.
11. týden Příznivé a škodlivé vlivy biosféry. Hygiena, epidemiologie a statistické metody, rizikové oblasti.
12. týden Mineralogické a biologické metody v medicíně, bioindikátory, biomarkery, geografické informační systémy.
13. týden Rovnováha mezi prostředím a tělesným i duševním zdravím, udržitelným rozvojem a prosperitou; některá úskalí dalšího vývoje.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Antropocén. Praha : Academia, 2020. ISBN 978-80-200-3129-7.
-
Doporučená:
Environmentální výzkum a hrozby 21. století. Praha : Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-4954-2.
-
Doporučená:
Bencko, Vladimír. Hygiena a epidemiologie : učební text k seminářům a praktickým cvičením pro studijní obor Zubní lékařství. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1129-5.
-
Doporučená:
Novotný Ladislav. Obecná a aplikovaná elektrochemie pro životní prostředí, biofyz. aspekty; studijní materiály. Praha, 2013.
-
Doporučená:
Příležitosti a výzvy environmentálního výzkumu. Praha : Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2667-3.
-
Doporučená:
Bencko V., Novák J., Suk M., Novotný L. Zdraví a přírodní podmínky. Praha, 2011. ISBN 978-80-905047-0.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Znalosti z ekologie, biologie, geologie, chemie a toxikologie na středoškolské úrovni. |
Získané způsobilosti |
Posluchač je po absolvování předmětu schopen orientace problematice vztahu lidského zdraví a životního prostředí, jak přírodního tak antropogenně změněného. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|