|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UEV / FMAE1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UEV
/
FMAE1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Makroekonomie I
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
320 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UEV/PMAE1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy makroekonomie, jejími cíli a nástroji včetně alternativních přístupů k řešení makroekonomických problémů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: účast na seminářích dle vyhlášky FES.
Zápočet je udělen na základě splnění bodových podmínek průběžných písemných zápočtových testů a závěrečného zápočtového testu. Součástí udělení zápočtu je aktivita na seminářích a bonifikace výkonů studenta.
Zkouška je písemná.
|
Obsah
|
Základní pojmy a problémy makroekonomie, magický mnohoúhelník.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka, model AD-AS a jeho aplikace.
Měření výkonnosti národního hospodářství.
Teorie určení produktu pomocí Keynesova modelu multiplikátoru.
Peníze, bankovnictví a monetární politika.
Fiskální politika, deficity a státní dluh.
Nezaměstnanost, inflace, vztah inflace a nezaměstnanosti.
Ekonomický růst a hospodářský cyklus.
Mezinárodní obchod a směna. Platební bilance.
Měnové kurzy a mezinárodní peněžní soustava.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Ing. Jolana Volejníková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. Ing. Jolana Volejníková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Ing. Lucie Sobotková, Ph.D. (100%),
Ing. Bernard Vaníček (100%),
doc. Ing. Jolana Volejníková, Ph.D. (100%),
Ing. Pavel Zdražil, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
VOLEJNÍKOVÁ, J. a kol. Makroekonomie I. cvičebnice. Pardubice, 2021.
-
Základní:
PROVAZNÍKOVÁ, R. Makroekonomie I., distanční opora I.díl. Pardubice, 2019.
-
Základní:
VOLEJNÍKOVÁ, J. Makroekonomie I., distanční opora II.díl. Pardubice, 2019.
-
Doporučená:
SAMUELSON, D.A., NORDHAUS, W.D. Ekonomie.. Praha: NS Svoboda., 2007.
-
Doporučená:
JUREČKA a kol.:. Makroekonomie. Praha: Grada Publishing, 2014..
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test
|
6
|
Příprava na zápočet
|
8
|
Příprava na dílčí test
|
8
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Domácí příprava na výuku
|
26
|
Účast na výuce
|
20
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
definovat základní pojmy, cíle a nástroje v makroekonomii a charakterizovat klíčové myšlenkové etapy jejího vývoje,
vysvětlit proces utváření makroekonomické rovnováhy a popsat alternativní modelové možnosti vyjádření makroekonomické rovnováhy,
definovat trh peněz a jeho subjekty, popsat a analyzovat proces utváření rovnováhy na trhu peněz, rozlišit a komparovat keynesiánský a monetaristický přístup k monetární politice,
objasnit a analyzovat jednotlivé formy makroekonomické nestability (hospodářský cyklus, nezaměstnanost, inflace), vysvětlit jejich možné jevové formy a teoretické přístupy k nim,
vysvětlit cíle, nástroje a formy jednotlivých typů stabilizační hospodářské politiky státu,
objasnit strukturu platební bilance a způsoby jejího vyrovnávání v závislosti na kurzovém režimu a analyzovat proces utváření rovnováhy na měnových trzích včetně tendencí ve vývoji mezinárodního obchodu,
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
graficky znázornit optimální a skutečné hodnoty makroekonomických cílů prostřednictvím magického čtyřúhelníku a srozumitelně je interpretovat,
vypočítat základní ukazatele makroekonomické výkonnosti a správně výsledky interpretovat,
graficky a matematicky vyjádřit podmínky makroekonomické rovnováhy s využitím alternativních modelů (model AD-AS, keynesiánský kříž) a srozumitelně interpretovat procesy vedoucí k dosažení makroekonomické rovnováhy,
vypočítat multiplikační efekty v podmínkách dvousektorové, třísektorové a čtyřsektorové ekonomiky a správně je interpretovat,
používat a správně aplikovat nástroje ekonomické analýzy (model AD-AS, model dílčí tržní rovnováhy) při řešení makroekonomických úloh ve vzájemné interakci,
vytvořit základní makroekonomickou analýzu na základě reálných hodnot makroekonomických proměnných,
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
do řešení problémů zahrnout úvahu o jejich ekonomickém a etickém rozměru;
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Analýza výkonu studenta
|
|
|
|