|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UEV / FVEK2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UEV
/
FVEK2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Veřejná ekonomie II
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
27 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UEV/PVEK2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům podrobnější vhled do základních teoretických problémů veřejné ekonomie, resp. veřejného sektoru jako jsou problémy spojené s veřejným zájmem, vládním selháním, rozhodovacími mechanismy v rámci veřejné volby, efektivností a byrokracií ve veřejném sektoru.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky zakončení při prezenční výuce:
Zp: docházka na semináře v rozsahu stanoveném nařízením děkana a aktivita na seminářích
Zk: písemná nebo ústní zkouška nebo kombinace
|
Obsah
|
Historický vývoj veřejné ekonomie a názorů na veřejný sektor.
Stát blahobytu.
Ekonomické základy moderního státu.
Ekonomická analýza veřejných statků. Modely zabezpečování veřejných statků.
Teorie veřejné volby.
Ekonomická teorie politiky.
Veřejný zájem.
Ekonomické chování byrokracie.
Teorie vládnutí.
Teoretické a praktické aspekty efektivnosti veřejného sektoru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Stejskal, J., Mikušová Meričková, B., Kuba, O., Jakuš Muthová, N. Veřejná ekonomie. Praha: Wolters Kluwer. 2023.
-
Doporučená:
STIGLITZ, J.:. Ekonomie veřejného sektoru. Praha: Grada, 1997.
-
Doporučená:
REKTOŘÍK, J.:. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. (2. vydání) Praha: Ekopress, 2007, 309 s., ISBN 978-80-86929-29-3.
-
Doporučená:
Stejskal, J., Ochrana, F., Meričková Mikušová, B. Rozhodování o věcech veřejných. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-829-4.
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
14
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Domácí příprava na výuku
|
24
|
Příprava na zkoušku
|
60
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předpokládají se znalosti předmětu Mikroekonomie II. |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
vysvětlit význam veřejné ekonomie a z ní vyplývající roli státu v ekonomice a to v kontextu historického vývoje názorů na tuto roli,
charakterizovat základní prvky nové a staré školy blahobytu,
popsat princip veřejné volby, vyjmenovat a charakterizovat překážky pro získání Paretovsky optimálního veřejného rozhodnutí,
vysvětlit podstatu ekonomického chování byrokracie, včetně určení determinantů chování byrokrata.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
na základě znalostí teorie státu blahobytu posoudit a ekonomicky zhodnotit aktuální veřejnou politiku,
navrhnout alespoň dva jiné přístupy, kterými je možné definovat optimální množství produkce veřejných statků (vyjma veřejné volby),
vyjmenovat důvody selhávání vlády a popsat negativní socio-ekonomické důsledky s tím spojené,
posoudit na základě znalostí teorií vládnutí, který z modelů chování vlády je v praxi aplikován a relevantně ekonomicky jej zhodnotit,
vyjmenovat důvody neefektivního chování subjektů veřejného sektoru, popsat jejich příčiny a navrhnout způsoby řešení.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
samostatně a odpovědně se rozhodovat v modelových situacích a měnících se souvislostech,
podle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezit zadání pro odborné činnosti,
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
srozumitelně shrnout možnosti řešení rozhodovacího problému ve veřejné ekonomii a navrhnout účinné řešení.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Analýza výkonu studenta
|
|
|
|