|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UEV / FVET
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UEV
/
FVET
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vývoj ekonomických teorií
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prohloubit znalosti a rozvinout kritické myšlení studenta v oblasti ekonomických teorií, jejich vývoje, metodologie a komparace alternativních přístupů.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na seminářích je povinná (70 % docházky).
Ústní zkouška ověřující znalosti studenta v rozsahu povinné literatury. Podmínkou vykonání ústní zkoušky je zpracování, odevzdání a prezentace (obhajoba) seminární práce na zadané téma.
|
Obsah
|
Předvědecká etapa vývoje ekonomického myšlení.
Klasická škola politické ekonomie.
Velký rozkol a vznik alternativních ekonomických směrů.
Neoklasická ekonomie a standardní mikroekonomie.
John Maynard Keynes a vývoj keynesovské makroekonomie.
Vznik a vývoj neoklasické makroekonomie.
Institucionalismus a nová institucionální ekonomie.
Rakouská škola.
Škola veřejné volby.
Aktuální stav a tendence dalšího vývoje ekonomie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SOJKA,M. Dějiny ekonomických teorií. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. Praha: Havlíček Brain Team,, 2010.
-
Základní:
VOLEJNÍKOVÁ, J.:. Moderní kompendium ekonomických teorií. Praha: Profess Consulting, 2005.
-
Doporučená:
HOLMAN, R. a kol.:. Dějiny ekonomického myšlení. Praha: C. H. Beck, 2017.
-
Doporučená:
BLAUG, M. Economic Theory In Retrospect. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
-
Doporučená:
VARADZIN, F., BŘEZINOVÁ, O. Hledání ve světě ekonomie (věda, metodologie, ekonomie). 1. vyd., Praha: Professional Publishing, 2003.
-
Doporučená:
SIRŮČEK, P. Hospodářské dějiny a ekonomické teorie: (vývoj, současnost, výhled). 1. vyd., Slaný: Melandrium, 2007.
-
Doporučená:
SIRŮČEK, P. Průvodce dějinami standardních ekonomických teorií. 2.vyd., Slaný: Melandrium, 2003.
-
Doporučená:
MACHÁČEK, M. Soumrak ekonomie? K problému formalizace a krize smyslu společenské vědy. 1. vyd., Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2015.
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
24
|
Příprava na zápočet
|
12
|
Příprava prezentace (referátu)
|
10
|
Semestrální práce
|
10
|
Samostatná kritická četba
|
22
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Účast na výuce
|
30
|
Sběr materiálu
|
12
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
charakterizovat klíčové etapy a mezníky vývoje ekonomických teorií,
objasnit vztah a způsoby reflexe hospodářské reality v ekonomické teorii,
charakterizovat a komparovat teoreticko-metodologické předpoklady jednotlivých ekonomických škol,
vysvětlit obsah klíčových teorií soudobých "hlavních proudů" v ekonomii,
rozlišit a charakterizovat etapy vývoje standardní mikroekonomie,
rozlišit a charakterizovat alternativní přístupy ve standardní makroekonomii,
vysvětlit obsah klíčových teorií alternativních ekonomických přístupů,
charakterizovat přínos klíčových osobností ekonomie v kontextu vývoje ekonomických teorií,
vysvětlit teoretické pozadí alternativních doporučení pro soudobou hospodářskou praxi,
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
do řešení problémů zahrnout úvahu o jejich ekonomickém a historickém rozměru;
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o dějinné podmíněnosti ekonomických problémů a vlastním názoru na jejich řešení.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
správně se orientovat v genezi ekonomických teorií v historické posloupnosti,
správně se orientovat v ekonomických teoriích v prostorovém kontextu,
správně se orientovat v ekonomických teoriích v kontextu předmětu jejich zájmu,
odlišit a správně interpretovat teoreticko-metodologické odlišnosti jednotlivých ekonomických škol,
srozumitelně interpretovat problémy soudobých "hlavních proudů" v ekonomii,
srozumitelně interpretovat problémy soudobých alternativních přístupů v ekonomii,
odlišit a porovnat řešení alternativních ekonomických přístupů,
správně pojmenovat mezníky a etapy vývoje ekonomie a srozumitelně je interpretovat,
správně začlenit klíčové osobnosti ekonomie v kontextu dějin ekonomických teorií,
graficky znázornit schéma vývoje standardní mikroekonomie a makroekonomie,
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Prezentace
|
|
|
|