|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / BHIST
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
BHIST
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historiografie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 20
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UHV/HIST
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s dějinami českého a světového dějepisectví od jeho počátků až po současnost. Předmět bude členěn podle obecných dějinných kulturních epoch, které určovaly podobu dějepisectví (antické dějepisectví, renesanční dějepisectví ad.); v moderní době (19. a 20. století) více podle metodologických přístupů a jednotlivých historiografických škol (pozitivistická historiografie, sociální dějiny, kulturní dějiny, tzv. škola Annales, mikrohistorie aj.).
|
Požadavky na studenta
|
Pravidelná účast na výuce, závěrečný semestrální test, rozprava nad prostudovanou literaturou.
Při plnění úkolů není povoleno využívat umělou inteligenci.
|
Obsah
|
Obsah předmětu
1. Antické dějepisectví.
2. Dějepisectví evropského středověku.
3. Renesanční a humanistické dějepisectví.
4. Dějepisectví v 17. a 18. století. Osvícenství.
5. Nacionalismus a romantismus v dějepisectví. Leopold Ranke. František Palacký.
6. Mezi Palackým a Gollem. České dějepisectví II. poloviny 19. století.
7. Jaroslav Goll a tzv. Gollova škola.
8. Historie a její varianty: kulturní dějiny, hospodářské a sociální dějiny.
9. Škola Annales.
10. Československé dějepisectví v období První republiky.
11. Hlavní trendy v dějepisectví po 2. světové válce (vlivy marxismu, sociální dějiny, dějiny každodennosti, mikrohistorie).
12. Československé dějepisectví po II. světové válce
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BURKE, Peter. Francouzská revoluce v dějepisectví. Škola Annales (1929-1985). Praha, 2005.
-
Základní:
BERGER, S. Jak se píšou dějiny. Teorie a praxe,. Brno, 2016.
-
Doporučená:
KUTNAR, Josef - MAREK, Jaroslav. Přehledné dějiny českého a slovanského dějepisectví. Praha, 1997.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Analýza výkonu studenta
|
|
|
|