|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / BUPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
BUPP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do památkové péče
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
7 / 10
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je podat studentům základní nástin vývoje vztahu člověka k dílům minulosti od starověku až do současnosti a seznámit je s širokou škálou metod, které jsou k ochraně kulturního hmotného dědictví v současné době využívány.
|
Požadavky na studenta
|
Účast min. v 75% výuky. Aktivní účast v seminárních hodinách. Samostatné studium odborné literatury. Zkoušku studenti získají na základě ústního pohovoru, zaměřeného na prověření znalostí z probrané látky a z četby. Studenti před začátkem ústního pohovoru předloží vyučujícímu seznam četby, který bude obsahovat nejméně 8 vybraných titulů, mohou zde být i syntetické kapitoly z přehledových kompendií ze základní a doporučené literatury a časopisecké články. Studenti jsou povinni se aktivně účastnit přednášek a seminářů a předložit vypracování dílčích úkolů, zadaných v průběhu semestru (povoleny jsou maximálně 2 absence za semestr). V průběhu semestru studenti splní minimálně 1 individuální (odevzdanou písemnou verzi referátu s využitím elektronických zdrojů z fondu Univerzitní knihovny) a 1 týmový úkol (příprava prezentace na zadané téma).
|
Obsah
|
Památka, památková péče, charakteristika základních pojmů a terminologie.
Vývoj vztahu člověka k dílům minulosti od starověku do konce 18. století.
Vznik moderní evropské památkové péče - klíčové osobnosti a jejich díla.
Teorie a praxe památkové péče v 19. a 20. století: případové studie.
Ochrana plošných území: historických měst, vesnických sídel a historické krajiny.
Ochrana torzální architektury: hradních sídel a jejich zřícenin.
Restaurování uměleckých děl - základní metodologie a osobnosti oboru.
Právní předpisy a současná organizace památkové péče v ČR.
Mezinárodní charty a další dokumenty na ochranu památek.
Vztah současné architektury a památková péče - případové studie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Václav Wagner. Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana. Praha. 1946.
-
Doporučená:
Max DVOŘÁK. Katechismus památkové péče. Praha. 2004.
-
Doporučená:
Alois RIEGEL. Moderní památková péče (ed. Ivo Hlobil). Praha. 2003.
-
Doporučená:
Ivo HLOBIL. Na základech konzervativní teorie české památkové péče. Výbor z textů. Praha. 2008.
-
Doporučená:
Vladislava ŘÍHOVÁ a kol. Sgrafito 16.-20. století: výzkum a restaurování (příspěvky ze semináře Sgrafito 16.-20. století a workshopu Sgrafito Litomyšlského zámku, konaných 16. a 17. dubna 2009). Pardubice. 2009.
-
Doporučená:
BLAŽÍČEK, O. J. ? KROPÁČEK, J. Slovník pojmů z dějin umění. Praha. 1991.
-
Doporučená:
HORÁK, P. Základní pojmy v péči o kulturní dědictví. Pardubice: Univerzita Pardubice. 2013.
-
Doporučená:
Břetislav ŠTORM. Základy péče o stavební památky. Praha. 1965.
-
Doporučená:
Zákon č. 20/1987 Sb. v platném znění a Vyhláška č. 66/88 Sb. ve znění pozdějších předpisů. .
-
Doporučená:
K. UHLÍKOVÁ - J. ROHÁČEK (eds.). Zdeněk Wirth: pohledem dnešní doby: soubor příspěvků. Praha. 2010.
-
Doporučená:
Kristina UHLÍKOVÁ. Zdeněk Wirth, první dvě životní etapy (1878-1939): doplněno bibliografií Wirthova díla. Praha. 2010.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
8
|
Semestrální práce
|
14
|
Samostatná kritická četba
|
20
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Celkem
|
62
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Pozorování
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonu studenta
- Rozhovor
- Systematické pozorování
- Obhajoba vlastního projektu
|
|
|
|