|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / BUSKD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
BUSKD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do studia kulturních dějin
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
13 / 25
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
UHV/USKD1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představení vývoje kulturních dějin z pohledu utváření jejich metodologie a využívání analytických konceptů ze sociálních a humanitních věd. Kulturní historie bude představena jako interpretativní analytický přístup založený na interdisciplinaritě s důrazem na zachycení vývoje historiografie v posledních 70 letech.
|
Požadavky na studenta
|
Příprava na hodiny na základě samostudia, aktivní zapojení do diskuze, studium povinné literatury a úspěšné absolvování zápočtového testu.
Při plnění úkolů není povoleno využívat umělou inteligenci.
|
Obsah
|
1) Antropologické pojetí kultury v historiografii
Clifford Geertz/Robert Darnton
2) Sociologické teorie v historiografii I. - historická sociologie
Max Weber/ Norbert Elias
3) Sociologické teorie v historiografii I. - mikrosociologie
Pierre Bourdieu/ Erving Goffman
4) Využití sociologie v historiografii + ikonologie
Veronika Čapská/Erwin Panofsky
5) Marxistická analýza společnosti a kvantitativní historiografie
Karel Marx/Fernand Braudel
6) Kolektivní reprezentace
Jacques Le Goff
7) Historická antropologie + mikrohistorie
Christopher Browning
8) Postmoderna a post-strukturalismus + Zrození biomoci
Stanley Grenz/Michel Foucault
9) Paměťová studia
Maurice Halbwachs/Harald Welzer et al
9) Gender history
Thomas Laqueur
10) Dějiny těla
Michel Foucault
11) Nové politické dějiny + Oral history
Michal Pullmann/Miroslav Vaněk
12) Prostorový obrat
Richard Sennett
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. PhDr. Milena Lenderová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Vladan Hanulík, Ph.D. (50%),
prof. PhDr. Milena Lenderová, CSc. (50%),
-
Vede seminář:
Mgr. Vladan Hanulík, Ph.D. (50%),
prof. PhDr. Milena Lenderová, CSc. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Michel Foucault. Dějiny sexuality I. Vůle k vědění.. Praha, 1999.
-
Základní:
Michel Foucault. Dohlížet a trestat. Kniha o zrodu vězení. Praha, 2000.
-
Základní:
Max Weber. Etika protestanství a duch kapitalismu. In: Miloš Havelka, Max Weber. Metodologie, sociologie a politika,. Praha, 2009.
-
Základní:
Norbert Elias. O procesu civilizace. Díl I.,. Praha, 2007.
-
Základní:
Christopher Browning. Obyčejní muži. 101. záložní policejní prapor a konečné řešení v Polsku,. Praha, 2002.
-
Základní:
Robert Darnton. Velký masakr koček a další epizody z francouzské kulturní historie,. Praha, 2013.
-
Základní:
Erving Goffman. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě,. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Peter Burke. Co je kulturní historie?. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Georg Iggers. Dějepisectví ve 20. století: od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Peter Burke. Francouzská revoluce v dějepisectví: škola Annales (1929-1989).. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Richard van Düllmenn. Historická antropologie: vývoj, problémy, úkoly.. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Roger Chartier. Historie na útesu.. Červený Kostelec, 2010.
-
Doporučená:
Lucie Storchová (a kol.). Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě.. Praha, 2014.
-
Doporučená:
Michal Pullmann. Konec experimentu. Přestavba a pád komunismu v Československu,. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Harald Welzer ? Sabina Mollerová ? Kroline Tschuggnallová. ?Můj děda nebyl nácek.? Nacismus a holocaust v rodinné paměti,. Praha, 2010.
-
Doporučená:
Thomas Laqueur. Rozkoš mezi pohlavími,. Praha, 2018.
-
Doporučená:
Pierre Bourdieu. Teorie jednání,. Praha, 1998.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní obeznámenost s vývojem historiografie a filosofie 20. století. |
Získané způsobilosti |
Student bude obeznámen se základy vývoje kulturních dějin. Bude schopen porozumět a interpretovat základní texty zachycující nejdůležitější zlomové momenty proměn kultutních dějin ve 20. století. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
- Pracovní činnosti
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|