|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / BVKDV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
BVKDV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané kapitoly z dějin venkova
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
28 / 30
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými tématy hospodářských, právních, sociálních a správních dějin venkova v českých zemích v období raného novověku a 19. století.
|
Požadavky na studenta
|
Pravidelná aktivní účast na výuce
Závěrečný test
|
Obsah
|
Základní tematické okruhy:
Dějiny venkova jako badatelský problém
Venkovský prostor a zemědělská činnost
Demografické poměry
Vrchnostenská správa
Vztah vrchnost - poddaný v praxi
Selské rebelie
Zrušení nevolnictví a jeho praktické dopady
Protoindustrializace
Vnímání venkovana různými sociálními vrstvami společnosti
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MIKULEC, J. Poddanská otázka v barokních Čechách. Praha. 1993.
-
Základní:
NEKVAPIL JIRÁSKOVÁ, Š. Protoindustriální společnost. Populační chování a životní strategie venkovského obyvatelstva severovýchodních Čech v 18. a 19. století. Pardubice. 2019.
-
Základní:
ČECHURA, J. Selské rebelie roku 1680: sociální konflikty v barokních Čechách a jejich každodenní souvislosti. Praha. 2001.
-
Doporučená:
PROCHÁZKA, Vl. Česká poddanská nemovitost v pozemkových knihách 16. a 17. století. Praha. 1963.
-
Doporučená:
MAUR, E. Český komorní velkostatek v 17. století. Příspěvek k otázce ?druhého nevolnictví? v českých zemích. Praha. 1976.
-
Doporučená:
PETRÁŇ, J. Dějiny českého venkova v příběhu Ouběnic. Praha. 2011.
-
Doporučená:
KROFTA, K. Dějiny selského stavu. Praha. 1949.
-
Doporučená:
ČERNÝ, V. Hospodářské instrukce. Přehled zemědělských dějin v době patrimonijního velkostatku v XV.-XIX. století. Praha. 1930.
-
Doporučená:
VELKOVÁ, A. Krutá vrchnost, ubozí poddaní? Proměny venkovské rodiny a společnosti v 18. a první polovině 19. století na příkladu západočeského panství Šťáhlavy. Praha. 2009.
-
Doporučená:
MÍKA, A. Poddaná lid v Čechách v první polovině 16. století. Praha. 1960.
-
Doporučená:
PETRÁŇ, J. Poddaný lid v Čechách na prahu třicetileté války. Praha. 1964.
-
Doporučená:
DOUŠEK, R. Sebranice a jejich rychtář Ondřej Kanýz (1694 ? 1761). Vesnická komunita a její kultura v první polovině 18. století. Brno. 2009.
-
Doporučená:
CEMRAN, M. - ZEITLHOFER, H. (Hg.). Soziale Strukturen in Böhmen. Ein regionaler Verglech von Wirtschaft und Gesellschaft in Gutsherrschaften, 16.-19. Jahrhundert. Wien - München. 2002.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Účastníci kurzu získají nejen primární vhled do dané problematiky, ale budou schopni definovat klíčová témata a specifické poměry, které jsou charakteristické pro život na venkově ve zkoumaném období. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|