|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / DITE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
DITE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dítě a dětství v dějinách
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 2
|
0 / 0
|
0 / 15
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KHV/DITE
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je pochopit, v čem je období novověku významné v otázce chápání osobnosti dítěte, pojetí dětství a (nejen institucionální) výchovy.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách, vypracování referátu na téma konzultované s vyučujícím.
|
Obsah
|
Těhotenství, péče o těhotnou, porod, péče o kojence. Porodnice, nalezinec, nemocnice, kojenecká a dětská úmrtnost: temné stránky dětství. Dítě v rodině. Vzdělání a institucionální výchova: domácí učitel, škola, mateřská škola, jesle. Dětský svět: prostory dětství, dětský nábytek, oblečení, hračky, dětská četba. Puberta. Traumata dětství.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ARIES, P. Centuries of Childhood. A social History of Family Life.. New York, 1962.
-
Základní:
Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy.
(HORSKÁ, P.; KUČERA, M.; MAUR, E.; STLOUKAL, K.)
-
Základní:
Dětství v předmoderní době, Souvislosti 4, s. 7 - 29.
(NODL, M.)
-
Základní:
CACH, J. Dítě v české pedagogice.. Praha, 1979.
-
Základní:
BADINTER, E. Materinská láska.. Bratislava, 2000.
-
Základní:
LENDEROVÁ, M.; RÝDL, K. Radostné dětství? Dítě v Čechách 19. století.. null. Praha, 2006. ISBN null.
-
Základní:
Vše pro dítě; ze sbírek Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Katalog výstavy UPM v Praze, prosinec 1994 až únor 1995. UPM v Praze ve spolupráci s Nakladatelstvím OSWALD, Praha, b. d.. Praha: Oswald, 1994.
-
Doporučená:
NODL, M. Dvě tváře dětství. Malí dospělí a děti hříšníci ve středověku. Dějiny a současnost 1/2006.
-
Doporučená:
Od početí ke školní brašně. Sborník z odborného semináře konaného 29.-30. května 2008 ve Východočeském muzeu v Pardubicích. . Pardubice, 2008.
-
Doporučená:
HANÁKOVÁ, P.; HECZKOVÁ, L.; KALIVODOVÁ, E. V bludném kruhu. Mateřství a vychovatelství jako paradoxy modernity. Praha, 2006.
-
Doporučená:
HOLÝ, M. Zrození renesančního kavalíra. Výchova a vzdělávání šlechty z českých zemí na prahu novověku (1500-1620). Praha, 2010.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student získá vhled do příslušných temat historické antropologie. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|