|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / DSE1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
DSE1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny střední Evropy I
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 40
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 5
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UHV/DSE
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
UHV/DSE2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout základní přehled o dějinném vývoji v prostoru střední Evropy v období 9.-18. století. Hlavní pozornost bude věnována politickému a kulturnímu vývoji zemí Koruny české, který bude doplněn nástinem vývoje v okolních státech, popřípadě zasazením vybraných událostí do dějinného kontextu Evropy.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na seminářích (max. 3 neomluvené absence), samostudium vybraných kapitol, dosažení příslušného hodnocení v průběžných písemných testech.Pro udělení zápočtu je rozhodující procentuální součet výsledků všech testů na konci semestru, student by měl získat minimálně 75% (jinak řečeno: je jedno, zda bude v jednotlivých testech úspěšný, neboť na konci semestru procentuální výsledky sečtu a vydělím počtem testů, celkový výsledek by měl být minimálně 75%)
|
Obsah
|
Tématické okruhy:
Příchod Slovanů, Sámova říše, Velkomoravská říše, vznik Sv. říše římské.
Počátky českého státu, přemyslovský stát do 11. století, vznik polského a uherského státu.
Vzdělanost a umění raně středověké Evropy, kolonizace a vznik měst, tatarské nebezpečí.
Vzestup českého státu ve 12. - 13. století, mocenská politika posledních Přemyslovců.
Lucemburkové na českém trůně, gotická kultura.
Počátky opravného hnutí Jan Hus, husitství a jeho důsledky.
Český stát za Jagellonců, polský a uherský stát na konci středověku, turecké nebezpečí.
Střední Evropa pod vládou Habsburků, reformace a protireformace.
Český stát v předbělohorském období, raněnovověké Polsko, renesance a manýrismus.
České stavovské povstání, střední Evropa a třicetiletá válka průběh a důsledky.
Habsburkové v zápase s Turky, české země v habsburském soustátí, barokní umění.
Osvícenský absolutismus v habsburské monarchii, vzestup Pruska, zánik polského státu.
Napoleonské výboje a rozpad Sv. říše římské
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KLÍMOVÁ, Eva. Atlas světových dějin. 2, Středověk-Novověk.. Praha, 2002. ISBN 80-7011-344-8.
-
Základní:
Kuklíkovi, J. a J. Dějepis pro gymnázia a střední školy. Praha, 2005.
-
Základní:
Čornej, P. a kol. Dějepis pro gymnázia a střední školy 2, Středověk a raný novověk. Praha, 2004.
-
Základní:
Hlavačka, M. Dějepis pro gymnázia a střední školy 3, Novověk. Praha, 2006.
-
Rozšiřující:
Čornej, P. a kol. Dějiny zemí Koruny české 1, od příchodu Slovanů do roku 1740. Praha, 1995.
-
Rozšiřující:
Bělina, P. a kol. Dějiny zemí Koruny české 2, Od nástupu osvícemnství po naši dobu. Praha, 1995.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět je určen pro studenty historicko-literárních studií a koncipován tak, aby poskytl nezbytný základ pro vytvoření dějinného kontextu při studiu dějin literatury. |
Získané způsobilosti |
Studenti získají základní přehled o dějinném vývoji ve střední Evropě v období 9.-18. století. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|