|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / HIPAR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
HIPAR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historický proseminář
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 10
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHV/HIPAR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KHV/HDEM, KHV/REG1, UHV/REG1
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s přehledem vývoje názorů na poslání historie jako vědní disciplíny od starověku až do moderní doby, se základními technikami historické práce, druhy používaných pramenů, zásadami kritiky a interpretace historických pramenů. V prosemináři jsou prakticky procvičovány základní návyky historikovy práce, práce s historickou literaturou a formální pravidla platná při psaní různých forem historických textů.
|
Požadavky na studenta
|
písemná recenze na libovolnou odbornou stať ze Sborníku archivních prací zpráva o literatuře (anotace) tři konspekty nebo excerpta z povinné literatury termíny odevzdání budou upřesněny na seminářích zápočtový test splnit v kvalitě minimálně 70 %.
|
Obsah
|
Co je historie? Je vůbec historie? Historik a čas, čas a historie (různé koncepce vztahu času a historie, periodizace dějin). Zákonné normy historikovy práce (archivní zákon, autorský zákon, citační norma atd.). Stručný výlet po pomocných vědách historických. Pramenná základna a její možné klasifikace (prameny písemné i hmotné povahy). Práce s prameny (heuristika, vnější a vnitřní kritika, interpretace). Edice a ediční technika. Historik a internet. Tištěné informační zdroje a práce s nimi (odborná literatura, lexikony, encyklopedie, syntézy, monografie, sborníky, odborná periodika ; anotace, zpráva, recenze, referát). Literatura jako historický pramen. Přehled a poslání badatelských pracovišť (archivy, knihovny, univerzity, vědecké ústavy). Metody historikovy práce. Historik a text (text jako cíl práce historika, historik jako kritik, zásady vypracování vědecké práce, citační zásady, bibliografické záznamy, koncepce bakalářské či diplomové práce). Formální úprava textu, korektury, redakční práce. Archivní exkurze.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KALISTA, Z. Cesty historikova myšlení. Praha: Garamond, 2002.
-
Základní:
CARR, E. H. Co je historie?. Praha: Svoboda, 1967.
-
Základní:
BLOCH, M. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha: Svoboda, 1967.
-
Základní:
BARTOŠ, J. Úvod do metodiky a techniky historické práce. Olomouc: Univerzita Palackého, 1992.
-
Základní:
BŮŽEK, V. Úvod do studia dějepisu. Cěské Budějovice: Jihočeská univerzita.
-
Základní:
ZWETLLER, O.; VACULÍK, J.; ČAPKA, F. Úvod do studia dějepisu. Brno: Masarykova univerzita, 1994.
-
Základní:
HROCH, M. a kol. Úvod do studia dějepisu IV. Metody historikovy práce. Praha: Univerzita Karlova, 1984.
-
Doporučená:
IGGERS, G. G. Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: NLN, 2002.
-
Doporučená:
BURKE, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. Škola Annales (1929-1989). Praha: NLN, 2004.
-
Doporučená:
LEDUC, J. Historici a čas. Koncepcie, otázky, diela. Bratislava, 2005.
-
Doporučená:
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Slon, 2005.
-
Doporučená:
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997.
-
Doporučená:
TŘEŠTÍK, D. Mysliti dějiny. Praha - Litomyšl: Paseka, 1999.
-
Doporučená:
MAREK, J. O historismu a dějepisectví. Praha: Academia, 1992.
-
Doporučená:
BARTLOVÁ, M. (ed.). Pop History. O historické věrohodnosti románů, filmů, komiksů a počítačových her. Praha: NLN, 2003.
-
Doporučená:
BARTOŠ, J. Úvod do nauky o historických pramenech. Olomouc: Univerzita Palackého, 1992.
-
Doporučená:
BARTOŠ, J. Úvod do problematiky historického bádání a nauky o pramenech. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student získá základní orientaci v problematice vývoje názorů na vědní disciplínu historie. Praktickým nácvikem si osvojí standardní postupy historikovy práce, včetně psaní různých forem historického textu. |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
|
|
|
|