|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / HISG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
HISG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historická a sídelní geografie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 7
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KHV/HISG
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenty vnímat prostorový aspekt minulých událostí a pracovat s ním. Studenti by se měli naučit chápat současnou krajinu jako výsledek jejích proměn v minulosti, získat představu o tomto vývoji (dějiny osídlení, dějiny urbanismu), a seznámit se s historickými prameny pro studium krajiny v minulosti (především starými mapami a ikonografickými prameny).
Cílem praktické části předmětu je upevnit dosavadní znalosti studentů v zeměpise České republiky, Evropy a rozšířit je o historický aspekt (vývoj hranic států, správní členění ČR v minulosti, exonyma, německá a latinská toponyma českých, moravských a slezských lokalit) s důrazem na země Koruny české a střední Evropu.
|
Požadavky na studenta
|
Pro ZS 2021/22: zpracování seminárních úkolů v odpovídající kvalitě (budou zadány na začátku kurzu), složení zkoušky podle studijního řádu UPa. Kurz bude realizován prezenční formou, pokud to podmínky dovolí. Při omezení prezenční výuky budou k dispozici studijní opory systémem stag. O způsobu zkoušení bude rozhodnuto podle aktuální situace ve zkouškovém období.
|
Obsah
|
Historická geografie jako mezioborová disciplína i pomocná věda historická; metody a vývoj oboru; přístupy ke zkoumání krajiny v minulosti a příbuzné obory (např. environmentální dějiny)
Prameny historické geografie; historická kartografie
Fyzická geografie ČR v minulosti (reliéf, vodstvo, podnebí, půda a rostlinstvo)
Sociální geografie ČR v minulosti - historická demografie (nástin v souvislosti s dějinami osídlení a migracemi)
Dějiny osídlení a dějiny urbanismu v ČR a v Evropě
Vývoj hranic a správního členění českého státu
Doprava a komunikace
Paměť krajiny; genius loci; krajina jako inspirace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kinder, H. - Hilgermann, W. Encyklopedický atlas světových dějin. Praha, 2002.
-
Základní:
Evropa v proměnách staletí, 2. vyd.. Praha, 1997.
-
Základní:
SEMOTANOVÁ,E. Historická geografie českých zemí,2.vydání. Praha, 2002.
-
Základní:
Hájek, P. Jde pevně kupředu naše zem. Krajina českých zemí v období socialismu 1948 - 1989. Praha, 2008.
-
Doporučená:
GOJDA, M. Archeologie krajiny.. Praha, 2000.
-
Doporučená:
BOHÁČ, Z. Atlas církevních dějin českých zemí, 1918-1999.. Kostelní Vydří, 1999.
-
Doporučená:
Atlas československých dějin.. Praha, 1965.
-
Doporučená:
Atlas Republiky československé.. Praha, 1935.
-
Doporučená:
Cílek, V. Dýchat s ptáky. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Norberg-Schulz, Ch. Genius loci. K fenomenologii architektury. Praha, 1994.
-
Doporučená:
ČAPEK, R. a kol. Geografická kartografie.. Praha, 1992.
-
Doporučená:
Historický atlas měst ČR - dosud 20 sv..
-
Doporučená:
BARTOŠ, J. Historie a ekologie. In: Návraty do dějin. Disertaciones historicae 5.. Hradec Králové , s. 41-48., 1996.
-
Doporučená:
Semotanova, E. Kartografie v historické práci. Vademecum. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Schama, S. Krajina a paměť. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Krajina a revoluce. Významné přelomy ve vývoji kulturní krajiny Českých zemí. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Cílek, V. Krajiny vnitřní a vnější. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Cílek, V. Makom - kniha míst. Praha, 2004.
-
Doporučená:
HOFMANN, G. Metrologická příručka.. Plzeň-Sušice, 1984.
-
Doporučená:
Klápště, J. Proměna českých zemí ve středověku. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Hájek, P. - Bukačová, I. Příběh drobných památek. Od nezájmu až k fascinaci. Lomnice nad Popelkou, 2001.
-
Doporučená:
Soubor statí k historické geografii světa - skripta. Praha, 1982.
-
Doporučená:
Kašpar, J. Vybrané kapitoly z historické geografie českých zemí a z nauky o mapách. Praha, 1990.
-
Doporučená:
Zmizelé Sudety/Das verschwundene Sudetenland, 2. vyd.. Domažlice, 2004.
-
Doporučená:
Horská, P. - Maur, E. - Musil, J. Zrod velkoměsta. Urbanizace českých zemí a Evropa. Praha-Litomyšl, 2002.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti si upevní a nabudou znalosti z historické topografie a geopolitiky ČR a Evropy, což je nezbytná součást vzdělání historika. Seznámí se podrobněji s některými typy historických pramenů (staré mapy a veduty) a naučí se s nimi pracovat pro historika méně tradičními způsoby (kombinace textu a obrazového materiálu): např. poster. Historická geografie jako mezioborová disciplína napomůže vnímat minulé události a děje v prostorových souvislostech. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
- Didaktický test
|
|
|
|