|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / MKDV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
MKDV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kapitoly z kulturních dějin vojenství
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 10
|
0 / 10
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je nesnažit se pohlížet na válku skrze zbraňové systémy, svedené bitvy nebo optikou použité strategie. Válka je zde chápána jako fenomén, který je integrální součástí a spoluformujícím prvkem kultury a myšlenkového světa raně novověké společnosti, především pak její nejvýše postavené vrstvy, aristokracie. Dějiny vojenství jako široký výzkumný proud prošly v několika posledních desetiletích pozoruhodným modernizačním rozvojem, charakterizovaným interdisciplinárním přístupem a formulací inovativních teoretických konceptů. Studenti se seznámí s vývojem tohoto badatelského směru pomocí implementace metod kritického myšlení na analýzu preskriptivních textů tzv. Nové vojenské historie (Keegan, Lynn, Parker, Brewer apod.) Vedle historiografických textů bude v druhé polovině semestru věnována pozornost i kritické analýze dobových pramenů.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní podíl na seminářích, četba připravených textů, ochota a schopnost diskuse, závěrečný semestrální test. Nutná alespoň pasivní znalost angličtiny, němčina výhodou.
Důraz bude kladen na individuální i týmovou práci v seminářích, vedoucí k osvojení si metod kritického myšlení v rámci rozboru textových i ikonografických materiálů a schopnost formulace vlastních odůvodněných kritických stanovisek, názorů a přístupů k probírané tematice.
- metoda INSERT
- párové čtení
- argumentativní diskuse
- myšlenková mapa, mentální labyrinty
- argumentativní esej
- narativní a konstelační myšlení apod.
Zpětná vazba od studentů zapsaných v kurzu, diskuse a následná reflexe ke všem aktivitám.
|
Obsah
|
Válka jako kulturní a civilizační fenomén evropských dějin
Tradiční dějiny vojenství mezi faktografií a pomocnou vědou vojenskou
Tzv. Nové vojenské dějiny mezi historií, sociologií a antropologií
Tzv. "vojenská revoluce" a její důsledky
Budování předmoderního evropského státu: Fiscal-Military State
Raně novověké fortifikace a jejich symbolický i vojenský význam
Šlechtic bojovník - Archetyp1: "Rytíř cti a slávy"
Šlechtic bojovník - Archetyp 2: "Obchodník s válkou"
Aristokracie z českých zemí a důstojnický sbor habsburské armády
Vznik stálé profesionální armády a sociálně ekonomické důsledky
Reflexe vojenské kariéry v raněnovověké společnosti
Inter Arma Silent Musae? Odraz války v soudobém umění
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BLACK, J. A Military Revolution? Military Change and European Society, 1550 - 1800. Hampsire-London: Humanities Press International, 1991.
-
Základní:
BARKER, T. M. Army, Aristocracy, Monarchy. Essays on War, Society and Government in Austria 1618 - 1780. New York: Columbia University Press, 1982.
-
Základní:
HOCHEDLINGER, M. Austria?s Wars of Emergence 1683-1797. London: Pearson Education Limited, 2003.
-
Základní:
KEEGAN, J. Historie válečnictví. Vývoj válečnictví od ritualizovaných kmenových bojů doby kamenné až po destruktivní masové války v moderní době.. Praha, 2003.
-
Základní:
STORRS. Ch. (ed). The Fiscal-Military State in Eighteenth-Century Europe. Essays in Honour of P. G. M. Dickson. Farnham ? Burlington: Ashgate, 2009.
-
Základní:
GAT, A. The Origins of Military Thought from the Enlightement to Clausewitz. Ofxord: Clarendon Press, 1989.
-
Základní:
HOWARD, M. Válka v evropské historii.. Brno, 1997.
-
Základní:
Kol. Vojenské dějiny Československa II. Praha, 1986.
-
Rozšiřující:
MENZEL, T. Der Fürst als Feldherr. Militärisches Handeln und Selbstdarstellung zwischen 1470 und 1550. Dargestellt an ausgewählten Beispielen. Berlin: Logos Verlag, 2003.
-
Rozšiřující:
ELIAS, N. Die höfische Gesellschaft. Neuwied-Berlin, 1969.
-
Rozšiřující:
MAŤA, P. Svět české aristokracie (1500-1700). Praha, 2004.
-
Doporučená:
LYNN, John A. Battle. History of Combat and Culture. New York: Basic Books, 2003.
-
Doporučená:
Parker, Geoffrey. Global crisis : war, climate change and catastrophe in the seventeenth century. New Haven: Yale University Press, 2013. ISBN 978-0-300-15323-1.
-
Doporučená:
Geertz, C.:. Interpretace kultur: Vybrané eseje. Praha 2000..
-
Doporučená:
DUFFY, Ch. Kámen a oheň. Bastionová pevnost, její vznik a vývoj v dějinách pevnostního válečnictví. Brno: Books Bonus a ? Memorabilia, 1998.
-
Doporučená:
WOHLMUTH, P. Krev, čest a hrůza. Historická antropologie pevnostní války na příkladu britských deníků z obléhání pevnosti Bergen op Zoom z roku 1747. Praha, 2017.
-
Doporučená:
WREDE, M. Ohne Furcht und Tadel ? Für König und Vaterland. Frühneuzeitliche Hochadel zwischen Familienehre, Ritterideal und Fürstendienst. Stuttgart: Thorbecke, 2012.
-
Doporučená:
Parrott, David. The business of war : military enterprise and military revolution in early modern Europe. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-0-521-73558-2.
-
Doporučená:
MURRAY, W. ? KNOX, M. (edd.). The Dynamics of Military Revolution, 1300-2050. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
-
Doporučená:
KEEGAN, J. The Face of Battle: a study of Agincourt, Waterloo and the Somme. London: Pimlico, 2004.
-
Doporučená:
TRIM, D. J. B. (ed.). The Chivalric Ethos and the Development of Military Professionalism. Leiden-Boston-Köln: Brill, 2003.
-
Doporučená:
ROGERS, C. J. (ed.). The Military Revolution Debate. Readigs on the Military Transformation of Early Modern Europe. Boulder-San Francisco-Oxford: Westview Press, 1995.
-
Doporučená:
GODSEY, W. D. The Sinews of Habsburg Power. Lower Austria in a Fiscal-Military State 1650-1820. Oxford: Oxford University Press, 2018.
-
Doporučená:
BREWER, J. The Sinews of Power. War, Money and the English State, 1688-1783. London: Century Hutchinson, 1988.
-
Doporučená:
HANLON, G. The Twilight of Military Tradition: Italian Aristocrats and European Conflicts, 1560 - 1800. New York: Holmes & Meier, 1988.
-
Doporučená:
GLETE, J. War and the State in Early Modern Europe. Spain, the Dutch Republic and Sweden as Fiscal-Military States. London: Routledge, 2002.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti vlastním čtením, kritickou analýzou a kolekticní diskusí získají přehled o vývoji dějin vojenství jako badatelského směru a o mezích a možnostech výzkumných konceptů uplatnitelných (nejen) v oblasti nových vojenských dějin.
V konkrétní rovině budou moci reflektovat válku a její podoby v praktické podobě (vojenská kariéra, militarizace panství, dopad válečných konfliktů), tak i v podobě symbolické (reprezentace, umění, architektura) a mentální (prestiž vojenského velitele, utváření obrazu šlechtice - válečníka v očích společnosti).
V obecné rovině si studenti osvojí nástroje a způsobilosti k analytické práci s informacemi jakéhokoliv charakteru, k posuzování jejich kvality a k rozvíjení vlastních autonomních názorů a objektivity, schopností kritického čtení i uvažování a racionální, respektující argumentace.
|
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonu studenta
- Rozhovor
|
|
|
|