|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / MSTRB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
MSTRB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současné trendy bádání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
9
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
26 / 30
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UHV/STRB
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
UHV/MMHIP
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty nejen se základními historickými trendy současnosti, ale i jejich kořeny ve 20. století. Pozornost bude věnována vývoji zahraniční i domácí historiografie, dialogu historických věd s ostatními humanitními vědami (zejména s antropologií, geografií, lingvistikou, literární vědou, sociologií či psychologií) i postmoderní debatě o směřování dějepisectví.
|
Požadavky na studenta
|
Standardní požadavky na přednášku (kontaktní výuka):
1) Ke zkoušce lze přistoupit teprve po získání zápočtu.
2) Každý student si během semestru připraví ústní prezentaci na vybrané téma z oblasti současných trendů historického bádání. Zadání témat proběhne na první hodině. Prezentace tvoří první část zkoušky na konci semestru, bude hodnocená a známka z ní je součástí finálního hodnocení kurzu při zkoušce. Cenit se nebude popisnost prezentace, nýbrž vysvětlení a pochopení některého z moderních trendů historického výzkumu a jeho aplikace na konkrétním tématu. Prezentace bude ústní, bude trvat max. 10 minut a bude se opírat o krátkou powerpointovou prezentaci (max. šest slidů). Tuto powerpointovou prezentaci musí student zaslat vyučujícímu na mail nejpozději do 30. listopadu. K vytvoření prezentace není možné využívat umělé inteligence.
3) Zkouška bude ústní a skládá se ze tří částí. Student se k ní dostaví nejen s powerpointovou prezentací, ale přinese též seznam alespoň 10 prostudovaných titulů literatury (minimálně jeden titul pro každé přednáškové téma). Nejprve proběhne prezentace (viz výše) a po krátké diskusi si student vytáhne jednu z 10 otázek, které odpovídají tematickým celkům přednášek. K dispozici bude mít cca 15 minut na přípravu odpovědi. Následně odpoví na otázku a v třetí části bude student dotázán na dva až tři vybrané tituly ze seznamu literatury a bude muset vysvětlit, jaký způsob pohledu na dějiny autor zvolil a v čem byl přínosný.
Požadavky pro seminář (podmínky udělení zápočtu):
Samostudium připravených textů, aktivní participace na diskuzních seminářích, prostudování povinné literatury. Z testu bude možno dosáhnout maximálního počtu 71 bodů (50-71 bodů = vyhověl, 0-49= nevyhověl).
Při plnění úkolů není povoleno využívat umělou inteligenci.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Leopold Ranke a historismus (historie jako objektivní věda, narativní, deskriptivní a událostní historie)
2. Kritika historismu v druhé polovině 19. století (Marx, Nietzsche, Lamprecht a jeho Deutsche Geschichte, tzv. Methodenstreit)
3. Rozvoj sociologie a antropologie okolo roku 1900: lekce pro historii (Durkheim, Weber)
4. První dvě generace školy Annales: volání po interdisciplinaritě, dlouhém trvání a problémové historii
5. Kritika modernismu, strukturalismus a lingvistický obrat na přelomu 60. a 70. let (de Saussure, Barthes, Derrida, White, Foucault, Derrida, Ricoeur, Chartier)
6. Další lekce "zvenčí": přínos antropologa a sociologa Pierra Bourdieu (teorie praxe)
7. Symbolická antropologie a její vliv na historii (Lévi-Strauss, Turner, Geertz a zhuštěný popis)
8. Mikrohistorické experimenty a zrod historické antropologie v 80. letech (Ginzburg, Le Roy Ladurie, Darnton, Zemon Davis, van Dülmen a další)
9. Paměťová studia a prostorový obrat (sociolog Halbwachs; historik Nora a projekt Les Lieux de Mémoire, egyptolog Assmann, boom paměťových studií na poč. 3. tisíciletí)
10. Gender history: co jsou dějiny pohlaví? (dějiny žen, obrat k genderu, Butler, Scott, Connell, Schmale, Dinges etc.)
Semináře:
1. Utváření historiografického narativu
Text k samostudiu: Michel de Certeau, Psaní dějin
2. Proměny narativu v závislosti na metodologii
Texty k samostudiu: Robert Darnton, Velký masakr koček
Roger Chartier, Text, symbols, and Frenchness
Harold Mah, Suppressing the text: The Metaphysics of Ethnographic History in Darnton's Great Cat Massacre
3. Lingvistický obrat
Text k samostudiu: Ferdinand de Saussure, Kurs obecné lingvistiky
Roland Barthes, Mytologie
4. Reflexe lingvistického obratu v české historiografii
Text k samostudiu: Michal Pullmann, Konec experimentu
5. Dekonstrukce
Texty k samostudiu: Jacques Derrida, Texty k dekonstrukci
Roland Barthes, Smrt autora
6. Dekonstrukce v historiografii
Text k samostudiu: Judith Walkowitz, City of Dreadful Delight
7. Diskurz a konstruování reality 9. 11.
Texty k samostudiu: Jean Baudrillard, Dokonalý zločin
Michel Foucault, Slova a věci
8. Diskurzivní analýza
Text k samostudiu: Michel Foucault, Dějiny sexuality
9. Diskurzivní analýza v české historiografii
Text k samostudiu: Denisa Nečasová
10. Paměťová studia
Text k samostudiu: Maurice Halbwachs, Kolektivní paměť
11. Kulturní konstrukce identit
Text k samostudiu: Edward W. Said, Orientalismus
12. Prostorový obrat
Text k samostudiu: Michel Foucault, O jiných prostorech
Richard Sennett, Flesh and Stone
13. Zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Mgr. Jiří Kubeš, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Vladan Hanulík, Ph.D. (50%),
doc. Mgr. Jiří Kubeš, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
Mgr. Vladan Hanulík, Ph.D. (50%),
doc. Mgr. Jiří Kubeš, Ph.D. (50%),
Mgr. Šárka Nekvapil Jirásková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
IGGERS, Georg G. Dějepisectví ve 20. století: od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha, 2002.
-
Základní:
BURKE, Peter. Francouzská revoluce v dějepisectví. Škola Annales (1929-1989). Praha, 2004.
-
Základní:
STORCHOVÁ, Lucie a kol. Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Praha, 2014.
-
Základní:
PULLMANN, Michal. Konec experimentu: přestavba a pád komunismu v Československu. Praha, 2011.
-
Základní:
BARTHES, Roland. Mytologie. Praha, 2004.
-
Základní:
NEČASOVÁ, Denisa. Nový socialistický člověk. Československo 1948-1956. Praha, 2018.
-
Základní:
SAID, Edward W. Orientalismus. Západní koncepce orientu. Praha, 2006.
-
Základní:
BARTHES, Roland. Smrt autora. Aluze, č. 3, 2006. s. 75-77.
-
Základní:
DARNTON, Robert. Velký masakr koček a další epizody z francouzské kulturní historie. Praha, 2013.
-
Doporučená:
BURKE, Peter. Co je kulturní historie?. Praha, 2011.
-
Doporučená:
RICOEUR, Paul. Čas a vyprávění, I-III, Praha 2000-2007.
-
Doporučená:
FOUCAULT, Michel. Dějiny sexuality I. Vůle k vědění. Praha, 1999.
-
Doporučená:
BAUDRILLARD, Jean. Dokonalý zločin. Praha, 2001.
-
Doporučená:
van DÜLMEN, Richard. Historická antropologie. Vývoj. Problémy. Úkoly. Praha, 2002.
-
Doporučená:
GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur. Vybrané eseje. Praha, 2000.
-
Doporučená:
VEYNE, Paul. Jak se píšou dějiny. Červený Kostelec, 2010.
-
Doporučená:
HALBWACHS, Maurice. Kolektivní paměť. Praha, 2009.
-
Doporučená:
WHITE, Hayden. Metahistorie. Historická imaginace v Evropě 19. století. Praha, 2011.
-
Doporučená:
WEBER, Max. Metodologie, sociologie a politika (ed. Miloš Havelka). Praha, 2009.
-
Doporučená:
WELZER, Harald - MOLLEROVÁ, Sabine - TSCHUGGNALOVÁ, Karoline. "Můj děda nebyl nácek." Nacismus a holocaust v rodinné paměti. Praha, 2009.
-
Doporučená:
CHARTIER, Roger. Na okraji útesu. Červený Kostelec, 2010.
-
Doporučená:
de CERTEAU, Michel. Psaní dějin. Praha, 2011.
-
Doporučená:
FOUCAULT, Michel. Slova a věci. Brno, 2007.
-
Doporučená:
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Praha, 1998.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test
|
20
|
Domácí příprava na výuku
|
60
|
Samostatná kritická četba
|
60
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Příprava prezentace (referátu)
|
20
|
Kontaktní výuka
|
48
|
Celkem
|
258
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student získá znalosti o základních trendech bádání a podpoří je četbou nejzajímavějších prací. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|