|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / NACID
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
NACID
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Náboženské a církevní dějiny 19. a 20.st
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Náboženské a církevní dějiny 19. a 20. století
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 7
|
0 / 0
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem náboženských a církevních dějin od konce 18. století do 60. let 20. století. Studenti by měli získat přehled o vývoji katolické a evangelické církve, dalších církevních denominací (církve Starokatolické, Pravoslavné, Československé husitské), o církevních politických aktivitách, papežské politice a diplomacii, konceptu sekularizace a o teorii přechodových rituálů. Pozornost bude soustředěna na období počátku 20. století, kdy se církve potýkaly s modernizací a sekularizací společnosti, jimž se jen obtížně přizpůsobovaly. Výklad dějin církví bude zasazen do evropského konceptu, největší pozornost bude věnována katolické církvi coby nejsilnější konfesní skupině v českém a moravském prostoru. Důraz bude kladen především na výklad teoretických jevů a konceptů náboženských a církevních dějin, např. ultramontanismu, druhé konfesionalizaci, katolické moderně, sekularizaci, teorii "rites de passage" či politickému katolicismu). Součástí kurzu bude seznámení se s pramennou základnou a s nejnovější domácí i zahraniční odbornou literaturou.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka na výuku, max. 3 neomluvené absence.
Práce s prameny a literaturou při výuce.
Prezentace vybrané literatury ve výuce.
Četba dvou titulů zahraniční literatury a osmi titulů domácí literatury.
Prezentace zvoleného tématu prostřednictvím aplikace PowerPoint.
Výběr a prezentace jednoho archivního pramene vztahujícího se k církevním dějinám. Závěrečný pohovor.
V případě zavedení distanční výuky bude výuka probíhat prostřednictvím programů MS Teams, který lze stáhnout z univerzitního intranetu. Výše uvedené požadavky (účast na online výuce, požadavky k absolvování předmětu) zůstávají v platnosti. Konzultace budou probíhat prostřednictvím MS Teams či e-mailu.
|
Obsah
|
1) Dědictví osvícenských reforem na konci 19. století
2) Pastorální teologie jako nový fenomén v přístupu k věřícím
3) Vývoj katolické církve v době předbřeznové a za revoluce 1848
4) Vývoj katolické církve ve 2. polovině 19. století - ultramontanismus, období druhé konfesionalizace
5) Katolická moderna
6) Toleranční patent a vývoj evangelické církve v "tolerančním období" (1791-1861)
7) Vývoj evangelické církve ve 2. polovině 19. století a vydání protestantského patentu)
8) Lev XIII. a encyklika Rerum novarum, vznik křesťanko-sociálního hnutí a křesťanských politických stran.
9) Sekularizace - sociologická a historická teorie paradigmatu, jeho současná revize
10) Konfese jako prvek nacionálního zápasu, hnutí "Los von Rom"
11) Vznik Starokatolické církve, hnutí Volné myšlenky, vznik Československé církve husitské
12) Náboženská otázka po roce 1948 a represe církví
13) II. vatikánský koncil a Dílo koncilové obnovy
14) "Rites de passage" - teorie přechodových rituálů, religiozita "malých lidí", katolické a evangelické přechodové rituály v 19. a v 1. polovině 20. století
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PEHR, Michal -ŠEBEK, Jaroslav. Československo a Svatý stolec: od nepřátelství ke spolupráci (1918-1928). Praha, 2012. ISBN 978-80-86495-73-6.
-
Základní:
BALÍK, Stanislav - HANUŠ, Jiří. Katolická církev v Československu 1945-1989. Brno, 2013. ISBN 978-80-7325-311-0.
-
Základní:
VIDO, Roman. Konec velkého vyprávění?: sekularizace v sociologické perspektivě. Brno, 2011. ISBN 978-80-7325-266-3.
-
Základní:
Zdeněk R. Nešpor. Náboženství na prahu nové doby: česká lidová zbožnost 18. a 19. století. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-86971-06-6.
-
Základní:
NEŠPOR, Zdeněk R. Náboženství v 19. století: nejcírkevnější století, nebo období zrodu českého ateismu?. Praha, 2010. ISBN 978-80-87271-22-3.
-
Základní:
ŠEBEK, Jaroslav. Papežové moderního věku: Vatikán od Pia IX. po Františka a jeho vztah k českým zemím. Řitka, 2014. ISBN 978-80-7475-060-1.
-
Základní:
MAREK, Pavel. Teorie a praxe politického katolicismu 1870-2007. Brno, 2008. ISBN 978-80-7325-152-9.
-
Doporučená:
MAČALA, Pavol - MAREK, Pavel - HANUŠ, Jiří. Církve 19. a 20. století ve slovenské a české historiografii. Brno, 2010. ISBN 978-80-7325-218-2.
-
Doporučená:
LÜBBE, Hermann. Säkularisierung. Geschichte eines ideenpolitischen Begriffs. Munchen, 2003. ISBN 3-495-48091-9.
-
Doporučená:
NEŠPOR, Zdeněk R. ? KAISEROVÁ, Kristina. Variety české religiozity v "dlouhém" 19. století (1780-1918). Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-86971-02-5.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Rozbor díla tvůrčího charakteru
- Rozhovor
- Prezentace
|
|
|
|