|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / PFMVP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
PFMVP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filos. a metod. východiska psaní odb. t.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Filosofická a metodologická východiska psaní odborných textů
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Filosofická a metodologická východiska psaní odborných textů
* Více viz studijní materiály
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast (možné i prostřednictvím aplikace Ms Teams) doktorandek a doktorandů na domluvených filosofických kolokviích, vypracování písemné práce (do 15 normostran) na úzce vymezené téma, jež myšlenkově a kontextově souvisí s tématem jejich disertační práce.
|
Obsah
|
Záměrem předmětu je seznámit doktorandky a doktorandy s filosofickým myšlením, které umožňuje:
1) Metodicky "sestoupit pod" osvojené předpoklady, zavedené metody a požadované cíle jejich oboru, s nimiž vědomě i nevědomě přistupují k promýšlení vybraného tématu disertační práce a ke zpracovávání či interpretaci literatury potažmo jakýchkoli archivních materiálů.
2) Položit si otázky, jež přesahují otázky vznikající jako před-porozumění v rámci jejich studijního oboru.
3) Pokusit se dospět ve svém tématu práce k uchopení a interpretaci něčeho, co nebylo dosud plně tematizováno.
Tento filosofický a hermeneutický způsob myšlení bude studentům doktorského studia představen na několika interdisciplinárních příkladech z dějin filosofie a vědy:
1) Filosofie: Platónovo podobenství o úsečce
2) Astronomie: Geocentrická a heliocentrická soustava
3) Mýtus a klasická fyzika: archetypy, axiomy a zákon setrvačnosti.
4) Kvantová teorie: iracionalita reality z hlediska dualismu světla a hmoty respektive nevysvětlitelnosti kontinuity a diskontinuity jevů.
5) Kvantové myšlení: Komplementarita neslučitelných pojmů, deskripcí nebo prožitků v každodenním a vědeckém životě.
6) Hermeneutika: Hermeneutičnost struktury otázky, bytí, života, nepředmětného a předmětného (objektivního) zakoušení světa či jevů (fenoménů).
7) Metodologie vědy: Popper, Lakatos, Kuhn a Feyerabend.
Vzor literatury k předmětu
FAJKUS, Břetislav: Filosofie a metodologie vědy - Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia, 2005 (kap. 2/ I až VII).
GRYGAR, Filip: Bohrova epistemologická lekce kvantové teorie a fenomenologie. In: Daňková Z. - Kanócz R. (eds.): Mosty a řeka. Sborník Jiřímu Michálkovi k 80. narozeninám. Červený Kostelec, Pavel Mervart, 2021, s. 313-369.
GRYGAR, Filip: Bytostná role předporozumění u vybraných zakladatelů kvantové teorie. In: Teorie vědy, 43, 1, 2021, s. 59-93.
GRYGAR, Filip: Bohr´s Complementarity Framework in Biosemiotics. In: Biosemiotics, 10, 1, 2017, s. 33-55.
GRYGAR, Filip: K významu pročišťování nereflektovaných předpokladů z hlediska Heideggerova zamýšlejícího se myšlení a Platónova podobenství o úsečce. In: Kuděj 16, 1-2, 2015, s. 138-153.
GRYGAR, Filip: Možnosti Bohrova komplementárního rámce myšlení ve výuce. In: Pedagogika 3, 2012, s. 305-316.
GRYGAR, Filip: Komplementarita kalkulující a kvalitativní deskripce. In: Teorie vědy 33, 2, 2011, s. 271-297.
* Více viz studijní materiály
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Aktivní účast doktorandek a doktorandů na domluvených filosofických kolokviích. |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|