|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / PPKD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
PPKD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogika péče o kulturní dědictví
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům rozšířené poznatky o kulturním dědictví a způsobech jeho dokumentace, studia a prezentace. Studenti budou dále seznámení s řadou metodologicky odlišných přístupů k ochraně hlavních segmentů hmotné kultury. Vedle přehledu klíčové teoretické a faktické středoevropské literatury k tématu, s nímž budou seznámeni, bude v seminární části předmětu diskutována také klasická i recentní anglosaská literatura k tématu.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti jsou povinni se aktivně účastnit přednášek a seminářů a předložit vypracování dílčích úkolů, zadaných v průběhu semestru (povoleny jsou maximálně 2 absence za semestr). Pokud budou v platnosti pandemická opatření výuka bude částečně nebo zcela probíhat on-line formou a větší důraz bude kladený na samostudium. Atestační požadavky budou nastaveny tak, aby se daly splnit i v případě nařízené distanční nebo hybridní formy výuky (tj. např. minimalizace požadavku docházky).
V průběhu semestru studenti splní minimálně 1 individuální (odevzdanou písemnou verzi referátu) a 1 týmový úkol (příprava prezentace na zadané téma, kterou představí v seminární části kurzu). Půjde o:
a) analýzu vybraného odborného textu (individuální)
b) ve skupině zpracování prezentace na jeden z vybraných a základě využití doporučených a samostatně dohledaných zdrojů. Zpětná vazba od ostatních studentů, zapsaných v kurzu, a pedagoga proběhne formu diskuse v seminární části kurzu.
Zkoušku studenti získají na základě ústního pohovoru, zaměřeného na prověření znalostí z probrané látky, a za prokázání znalosti základní a doporučené literatury.
|
Obsah
|
Základní oborové pojmy: kulturní dědictví - kulturní krajina - kulturní prostředí a identita, památka
Přirozený svět jako filosofický problém (1936) - filosof Jan Patočka a jeho pojetí domova
Hmotná kultura: možnosti jejího studia, dokumentace a prezentace
Krajina a historické proměny jejího estetického vnímání
Od celku ke fragmentu: estetika ruiny a podoby jejího vnímání v dějinách
České země a/nebo region v zrcadle dějin umění a památkové topografie
Institucializovaná památkové péče: most mezi minulostí a budoucností?
Historické město a jeho "Krajina": proměny a možnosti studia
Kulturní dědictví tradiční vesnice a možnosti jeho studia a dokumentace
Průmyslové dědictví a jeho perspektivy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
KAŠE, Jiří. Čítanka k počátkům českého dějepisu umění a péče o památky. Univerzita Pardubice, 2015.
-
Doporučená:
PETRASOVÁ, Taťána, Rostislav ŠVÁCHA, Klára BENEŠOVSKÁ, et al. Dějiny umění v českých zemích 800-2000. V Řevnicích: Arbor vitae societas, 2017.
-
Doporučená:
ZATLOUKAL, Ondřej. Et in Arcadia ego: historické zahrady Kroměříže.. Olomouc: Muzeum umění, 2004.
-
Doporučená:
DVOŘÁK, Max. Katechismus památkové péče. Praha, 2004.
-
Doporučená:
SCHAMA, Simon. Krajina a paměť. Praha, 2007.
-
Doporučená:
NEJEDLÝ, Vratislav, Pavel ZAHRADNÍK. Mariánské, trojiční a další světecké sloupy a pilíře v Pardubickém kraji. Praha: Argo, 2008.
-
Doporučená:
SPURNÝ, Matěj. Most do budoucnosti: Laboratoř socialistické modernity na severu Čech. Praha: Karolinum, 2016.
-
Doporučená:
MAUR, Eduard. Paměť hor: Šumava, Říp, Blaník, Hostýn, Radhošť. Praha: Havran, 2006.
-
Doporučená:
HOJDA, Zdeněk, POKORNÝ, Jiří. Pomníky a zapomníky. Litomyšl: Paseka, 1996.
-
Doporučená:
FOLTÝN, Dušan a kolektiv. Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe.. Praha, 2008.
-
Doporučená:
HÁJEK, Tomáš, BUKAČOVÁ, Irena. Příběh drobných památek: (od nezájmu až k fascinaci). Lomnice nad Popelkou, 2006.
-
Doporučená:
SITTE, Camillo. Stavba měst podle uměleckých zásad. Praha: ABF, 2012.
-
Doporučená:
HORÁK, Petr, Vratislav NEJEDLÝ. Základní pojmy v péči o kulturní dědictví. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2013.
-
Doporučená:
MIKŠÍČEK, Petr. Zmizelé Sudety (Das verschwundene Sudetenland). Domažlice: Nakladatelství Českého lesa, 2004.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
120
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti získají rozšířené teoretické a faktické vědomosti z oblasti kulturního dědictví a managementu péče o něj. Osvojí si znalosti základní domácí a vybrané zahraniční literatury k tématu. Diskuse v seminární části předmětu přispějí k podpoře autonomie vlastního kritického myšlení studentů a k rozvoji jejich dovedností spolupracovat individuálně i ve skupinách, prezentovat svá zadání a vzájemně své výstupy také hodnotit. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Pozorování
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Rozhovor
- Systematické pozorování
|
|
|
|