|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / SDCV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
SDCV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální dějiny českého venkova v raném
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Sociální dějiny českého venkova v raném novověku
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 25
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 20
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem a současným stavem výzkumu, s metodami, přístupy a hlavními problémy tematiky sociálních dějin raného novověku. Zároveň bude kladen důraz na možnosti využití archivních pramenů.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné absolvování závěrečného testu.
|
Obsah
|
Teoretická část předmětu bude reflektovat zejména současné metody výzkumu sociálních dějin venkova, ke kterým lze řadit kulturně-historické, historicko-antropologické, historicko-demografické a historicko-literární přístupy. Praktická část předmětu se zaměří na jednotlivé druhy pramenů, které je možné použít pro daný výzkum, a práci s nimi.
1. PŘ - Současný stav bádání, prameny pro výzkum sociálních dějin venkova.
2. PŘ - Sociální stratifikace poddaných; SEM - katastry.
3. PŘ - Přirozená měna obyvatel; SEM - soupisy, konskripce, sčítání.
4. PŘ - Venkovská rodina; SEM - matriky.
5. PŘ - Životní a rodinné cykly; SEM - stavění sirotků, poddanské seznamy.
6. PŘ - Majetkový transfer a dědická praxe; SEM - urbáře, pozemkové knihy.
7. PŘ - Migrace a geografický horizont obyvatel; SEM - zhosty, propouštěcí listy.
8. PŘ - Sociální disciplinace poddaných; SEM - instrukce, řády, výkon práva.
9. PŘ - Venkov v konfliktních situacích.
10. PŘ - Venkovský člověk a jeho svět; SEM - lidové kroniky, paměti.
11-12. SEM - Výpovědní hodnota dochovaných materiálů, jejich kombinace a interpretace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Dějiny obyvatelstva českých zemí. Praha, 1998.
-
Doporučená:
KROFTA, Kamil. Dějiny selského stavu: přehled dějin selského stavu v Čechách a na Moravě. Praha, 1949.
-
Doporučená:
HORSKÁ, P. - KUČERA, K. - MAUR, E. - STLOUKAL, M. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha, 1990.
-
Doporučená:
ŠTEFANOVÁ, Dana. Erbschaftspraxis, Besitztransfer und Handlungsspielräume von Untertanen in der Gutsherrschaft. Die Herrschaft Frýdlant in Nordböhmen, 1558-1750. Wien - München, 2009.
-
Doporučená:
MITTERAUER, Michael. Familie und Arbeitsteilung. Wien - Köln - Weimar, 1992.
-
Doporučená:
VELKOVÁ, Alice. Krutá vrchnost, ubozí poddaní? Proměny venkovské rodiny a společnosti v 18. a první polovině 19. století na příkladu západočeského panství Šťá. Praha, 2009.
-
Doporučená:
GRULICH, Josef. Migrace městského a vesnického obyvatelstva: farnost České Budějovice 1750-1824. České Budějovice, 2013.
-
Doporučená:
NAVRÁTILOVÁ, Alexandra. Narození a smrt v české lidové kultuře. Praha, 2004.
-
Doporučená:
DIBELKA, Jaroslav. Obranné strategie mužů a žen obviněných ze smilstva a cizoložství: Panství Třeboň na přelomu 17. a 18. století. České Budějovice, 2012.
-
Doporučená:
KUTNAR, František, ed. Paměti sedláka Josefa Dlaska. Praha, 1941.
-
Doporučená:
GRULICH, Josef. Populační vývoj a životní cyklus venkovského obyvatelstva na jihu Čech v 16. až 18. století. České Budějovice, 2008.
-
Doporučená:
MYŠKA, Milan - ZÁŘICKÝ, Aleš. Prameny k hospodářským a sociálním dějinám novověku 1. Ostrava, 2008.
-
Doporučená:
MYŠKA, Milan a kol. Prameny k hospodářským a sociálním dějinám novověku 2. Ostrava, 2010.
-
Doporučená:
MAUR, Eduard. Problémy migrací v českých zemích v raném novověku. Historická demografie 30, 2006, s. 7-18.
-
Doporučená:
HORSKÝ, Jan - SELIGOVÁ, Markéta. Rodina našich předků. Praha, 1997.
-
Doporučená:
BOHÁČOVÁ, Veronika - KUCROVÁ, Veronika, ed. Sedláci si dělají, co chtějí: sborník vybraných prací profesora Jaroslava Čechury. Praha, 2012.
-
Doporučená:
ČECHURA, Jaroslav. Selské rebelie roku 1680: sociální konflikty v barokních Čechách a jejich každodenní souvislosti. Praha, 2001.
-
Doporučená:
MATLAS, Pavel. Shovívavá vrchnost a neukáznění poddaní?: hranice trestní disciplinace poddaného obyvatelstva na panství Hluboká nad Vltavou v 17.-18. století. Praha, 2011.
-
Doporučená:
CERMAN, Markus - ZEITLHOFER, Hermann (Hg.). Soziale Strukturen in Böhmen. Ein regionaler Verglech von Wirtschaft und Gesellschaft in Gutsherrschaften, 16.-19. Jahrhundert. Wien - München, 2002.
-
Doporučená:
KÁRNÍKOVÁ, Ludmila. Vývoj obyvatelstva v českých zemích 1754-1914. Praha, 1965.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Absolvent kurzu získá základní přehled o možnostech studia sociálních dějin českého venkova v raném novověku a orientaci v dostupných archivních materiálech. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Projekce
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|