|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / SOUD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
SOUD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do soudobých dějin
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 10
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KHV/SOUD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámení studentů se základními problémy oboru, rovněž i se zvláštnostmi pramenné základny oboru. Důraz je kladen na orientaci v hlavních problémech soudobých dějin, a to jak teoretických (vymezení oboru soudobé dějiny, politické ideologie, teorie demokracie, teorie totalitarismu a autoritarismu), tak praktických (různé podoby politického násilí ve 20. století, dekolonizace a její důsledky, terorismus jako bezpečností hrozba současného světa).
|
Požadavky na studenta
|
Kurz končí ústní zkouškou, pro lepší orientaci studentů je připraven seznam 10 okruhů, z nichž si student losuje.
Povinná je účast na seminářích. V případě neomluvené absence na více než 3 seminářích není student připuštěn ke zkoušce. V rámci seminářů student plní úkoly zadané vyučujícím. Závěrečné hodnocení závisí na výsledku ústní zkoušky (50%) a úrovně práce v semináři (práce s odbornými texty - 50%). V případě mimořádné situace se výuka koná distančně prostřednictvím platformy Microsoft Teams. Požadavky na studenty zůstávají stejné.
|
Obsah
|
Soudobé dějiny v rámci moderní historiografie.
Organizace práce v oboru. Prameny a badatelské instituce.
Politické ideologie. Teorie demokracie.
Totalitární režimy a ideologie (fašismus, nacismus, komunismus).
Teorie mezinárodních vztahů. Geopolitika.
Studená válka a historiografický diskurs.
Válka a nacionalismus ve 20. století.
Genocidy, etnické čistky a mezinárodní právo 20. století.
Migrace a globalizace. Demografické trendy na počátku 21. století.
Terorismus a další bezpečnostní hrozby v současném světě.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pešek, J. Napříč kontinentem soudobých dějin. Praha, 2014.
-
Základní:
Čechurová, J. - Randák, J. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Praha, 2014.
-
Doporučená:
Paxton, R. O. Anatomie fašismu. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Bade, K. J. Evropa v pohybu. Evropské migrace dvou staletí,. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Hobsbawm, E. Globalizace, demokracie a terorismus. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Fukuyama, F. Konec dějin a poslední člověk. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Drulák, P. Metafory studené války: interpretace politického fenoménu. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Naimark, N. Plameny nenávisti. Etnické čistky v Evropě ve 20. století. Praha, 2006.
-
Doporučená:
Bloxham, D. - Gervath, R. Political violence in 20th century Europe. Cambridge - New York, 2011.
-
Doporučená:
Diner, D. Porozumět dvacátému století. Brno, 2010.
-
Doporučená:
Laqueur, W. Poslední dny Evropy. Praha, 2006.
-
Doporučená:
Zakaria, Fareed. Postamerický svět. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1852-6.
-
Doporučená:
Huntington, S. P. Střet civilizací: boj kultur a proměna světového řádu. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Kennedy, P. Svět ve 21. století. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Strmiska, M. Terorismus a demokracie,. Brno, 2001.
-
Doporučená:
Gellately R. - Kiernan, B. The Specter of Genocide. Mass Murder in Historical Perspective. Cambridge, 2003.
-
Doporučená:
Cabada, L. - Kubát, M. Úvod do studia politické vědy. Plzeň, 2007.
-
Doporučená:
Geyer, M. - Fitzpatrick, Sh. Za obzor totalitarismu. Srovnání stalinismu a nacismu. Praha, 2012.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student získá schopnost lépe analyzovat děje a události, lépe se orientovat ve spleti nejrůznějších informací, získávat objektivnější pohled a kvalifikovaně diskutovat o konkrétních problémech soudobých dějin.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|