|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / STRB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
STRB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současné trendy bádání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 46
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 3
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KHV/STRB
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty nejen se základními historickými trendy současnosti, ale i jejich kořeny ve 20. století. Pozornost bude věnována vývoji zahraniční i domácí historiografie, dialogu historických věd s ostatními humanitními vědami (zejména s antropologií, geografií, lingvistikou, literární vědou, sociologií či psychologií) i postmoderní debatě o směřování dějepisectví.
|
Požadavky na studenta
|
Standardní požadavky:
1) Každý student bude mít jednu krátkou ústní prezentaci během semestru (zadání témat proběhne na první hodině).
2) Ke zkoušce lze přistoupit teprve po získání zápočtu ze STRBS.
3) Zkouška bude ústní; student přinese seznam alespoň 10 prostudovaných titulů literatury (minimálně jeden titul pro každé přednáškové téma) a vytáhne si jednu z 10 otázek, které odpovídají tematickým celkům přednášek. Odpoví na otázku a v druhé části následuje rozprava nad literaturou obsaženou v seznamu.
Požadavky při distanční výuce a zkoušení:
1) Každý týden obdrží studenti prezentaci s namluveným komentářem, kterou pečlivě prostudují;
2) každý student odevzdá v průběhu semestru krátkou prezentaci na vybrané téma (5 slidů);
3) během semestru každý přečte minimálně deset titulů literatury k tématu;
4) na závěr semestru proběhne individuální ústní zkouška přes MS Teams: student odpoví na jednu z deseti otázek (odpovídají tématům přednášek) a následně proběhne rozprava nad literaturou, jejíž seznam pošle student zkoušejícímu alespoň den před zkouškou na mail Jiri.Kubes@upce.cz.
Při plnění úkolů není povoleno využívat umělou inteligenci.
|
Obsah
|
1. Leopold Ranke a historismus (historie jako objektivní věda, narativní, deskriptivní a událostní historie)
2. Kritika historismu v druhé polovině 19. století (Marx, Nietzsche, Lamprecht a jeho Deutsche Geschichte, tzv. Methodenstreit)
3. Rozvoj sociologie a antropologie okolo roku 1900: lekce pro historii (Durkheim, Weber)
4. První dvě generace školy Annales: volání po interdisciplinaritě, dlouhém trvání a problémové historii
5. Kritika modernismu, strukturalismus a lingvistický obrat na přelomu 60. a 70. let (de Saussure, Barthes, Derrida, White, Foucault, Derrida, Ricoeur, Chartier)
6. Další lekce "zvenčí": přínos antropologa a sociologa Pierra Bourdieu (teorie praxe)
7. Symbolická antropologie a její vliv na historii (Lévi-Strauss, Turner, Geertz a zhuštěný popis)
8. Mikrohistorické experimenty a zrod historické antropologie v 80. letech (Ginzburg, Le Roy Ladurie, Darnton, Zemon Davis, van Dülmen a další)
9. Paměťová studia a prostorový obrat (sociolog Halbwachs; historik Nora a projekt Les Lieux de Mémoire, egyptolog Assmann, boom paměťových studií na poč. 3. tisíciletí)
10. Gender history: co jsou dějiny pohlaví? (dějiny žen, obrat k genderu, Butler, Scott, Connell, Schmale, Dinges etc.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
IGGERS, G. Dějepisectví ve 20. století. Praha: NLN, 2002.
-
Doporučená:
FOUCAULT, M. Dějiny sexuality I. Vůle l vědění; II. Užívání slastí; III. Péče o sebe.. Praha, 2003.
-
Doporučená:
BURKE, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. Škola Annales (1929-1985). Praha: NLN, 2005.
-
Doporučená:
DÜLMEN, R. Historická antropologie. Praha, 2002.
-
Doporučená:
GEERTZ, C. Interpretace kultur. Praha: Slon, 2000.
-
Doporučená:
NIETZSCHE, F. Nečasové úvahy. Praha: Oikúmené, 2005.
-
Doporučená:
ELIAS, N. O procesu civilizace, Díl 1-2.. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Michel de Certeau. Psaní dějin. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Roland Barthes. Smrt autora. Aloze č.3. Praha, 2006.
-
Doporučená:
BOURDIEU, P. Sociální prostor a symbolická moc, in: Cahiers du CeFReS, No. 8. Praha, s. 213 - 233, 1995.
-
Doporučená:
BOURDIEU, P. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998.
-
Doporučená:
BUTLER, J. Trampoty s rodom. Feminizmus a podrývanie identity. Bratislava, 2003.
-
Doporučená:
Grenz, Stanley. Úvod do postmodernismu, Praha : Návrat domů 1997, 199 s..
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Sběr materiálu
|
10
|
Příprava prezentace (referátu)
|
8
|
Příprava na zkoušku
|
24
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Samostatná kritická četba
|
24
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student získá znalosti o základních trendech bádání a podpoří je četbou nejzajímavějších prací. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|