|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / UPAI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
UPAI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Umělecké památky a jejich interpretace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 5
|
0 / 0
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi interpretačního přístupu k různým typům vizuálních pramenů (uměleckých děl) z oblasti evropské raně novověké a moderní kultury. Východiskem práce v semináři je rozbor vztahu konkrétních historických událostí, o nich pojednávajících dobových textů (v kronikách, soudobých knižních tiscích aj.) a jejich soudobé prezentace skrze obrazová a umělecká média. Zkouška je udělena na základě zpracování a ústní prezentace semestrální práce na jedno ze zadaných témat, za aktivní spoluúčast na tvorbě semináře a absolvování závěrečného ústního pohovoru nad přečtenou doporučenou literaturou, při kterém student prokáže znalost probrané látky.
Pozn. Pokud to epidemiologická situace umožní, studium dle rozvrhu ve STAGu bude probíhat tradiční formou kontaktní výuky. V případě, že bude nařízena distanční forma studia (případně hybridní forma výuky) bude výuka realizována prostřednictvím kombinace zadání samostatné přípravy, zadání doporučené četby (k jednotlivým částem kurzu) a dalších semestrálních úkolů přes e-mail a STAG, případně přes MS Teams. Atestační požadavky budou nastaveny tak, aby se daly splnit i v případě nařízené distanční a/nebo hybridní formy výuky (tj. např. minimalizace požadavku docházky).
|
Požadavky na studenta
|
Ústní pohovor při kterém student prokáže znalost probírané látky a četbu doporučené literatury (nejméně 5 titulů /knihy, časopisecké stati/ mimo slovníková kompendia). Prezentace práce na zadané téma v rámci semináře.
|
Obsah
|
Interpretace a nadinterpretace: úvod do problematiky.
Nebeská tělesa (komety) a jejich historická zobrazení.
Lidská gesta, jejich typy, historická zobrazení a význam.
Historická zobrazení přírodních katastrof (zemětřesení, povodně).
Pamflety a letáky v raněnovověké Evropě a jejich poselství.
Emblematika, historický vývoj, formy a významy.
Právní (soudní) ikonografie a její symbolika v dějinách raněnovověké Evropy.
Ideologie a rétorika fotografie (W. Benjamin, R. Barthes, S. Sontagová).
Vilém Flusser a jeho uvažování o povaze fotografie.
České dějiny 20. století v zrcadle karikatury (exkurs).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KONEČNÝ, L. Mezi textem a obrazem. Miscellanea z historie emblematiky. Praha: Národní knihovna, 2002.
-
Základní:
GOMBRICH, E. H. Vizuální obraz a jeho místo v komunikaci, in: Iluminae VII, 1995, č. 3 (19), s. 49-71. 1995.
-
Základní:
PANOFSKY, E. Význam ve výtvarném umění. Praha, 1981.
-
Rozšiřující:
COLLINI, S. (ed.). Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa, 1995.
-
Doporučená:
KOZÁK, J.; THOMPSON, M.-C. Historical Earthquakes in Europe. Zurich, 1981.
-
Doporučená:
KONEČNÝ, L. Petr Pavel Rubens, Galileo Galilei a bitva na Bílé hoře, in: Ars baculum vitae. Sborník studií z dějin umění a kultury. K 70. narozeninám Prof. PhDr. Pavla Preisse, DrSc. Praha 1996, s. 139-142. Praha: Národní galerie, 1996.
-
Doporučená:
KOZÁK, J.; KÁRNÍK, V. Rytiny vypovídající o katastrofických středoevropských zemětřeseních, in: Vesmír 68, 1989, č. 11, s. 637-638. 1989.
-
Doporučená:
BARTHES, R. Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Benjamin, W. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj.. Praha: Odeon., 1979.
-
Doporučená:
SLAVICKÁ, M.; FIALA, J. (eds.). Vilém Flusser. Moc obrazu. Výtvarné umění č. 3-4, 1996. 1996.
-
Doporučená:
ŠRONĚK, M. (ed.). Vincenc Kramář, Zpustošení chrámu svatého Víta v roce 1619. (Fontes historiae artium, VI). Praha: Artefactum, 1998.
-
Doporučená:
DVORSKÝ, J.; CHADRABA, R. Votivní obraz Viléma Slavaty v Telči, in: Umění 38, 1990, č. 2, s. 128-140.
-
Doporučená:
FLUSSER, V. Za filosofii fotografie. Praha: Hynek, 1994.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student získá přehled o strategiích novodobé vizuální kultury a osvojí si schopnost teoretického a kritického uvažování nad vybranými kulturně-historickými jevy. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Projekce
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
- Rozbor jazykového projevu studenta
- Prezentace
|
|
|
|