|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / USKD1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
USKD1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do studia kulturních dějin I
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 2
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
UHV/HIPR
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
ANO
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KHV/USKD2, UHV/USKD2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s vývojem kulturních dějin a jejich provázaností se zásadními zlomy myšlení v sociálních a humanitních vědách 20. století.
|
Požadavky na studenta
|
Zapojení do diskuse a další práce na seminářích, esej na zadané téma (5 normovaných stran), úspěšné napsání zápočtového testu.
Při plnění úkolů není povoleno využívat umělou inteligenci.
|
Obsah
|
1. Pozitivismus x kulturní dějiny
2. Kultura jako umění x kultura jako pavučina
3. Počátky kulturních dějin
4. Sociologie nebo historie?
5. Nové dějiny
6. Totální historie a kvantifikace - lze historii změřit?
7. Kolektivní reprezentace nebo individuální myšlení?
8. Lingvistický obrat
9. Je celý svět textem?
10. Co je "diskurs"
11. Historie v síti
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Vladan Hanulík, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Milena Lenderová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Vladan Hanulík, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Milena Lenderová, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Vladan Hanulík, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Ricoeur, Paul. Čas a vyprávění.. Praha: Oikoymenh, 2000. ISBN 80-7298-017-3.
-
Základní:
Ricoeur, Paul. Čas a vyprávění.. Praha: Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-051-3.
-
Základní:
Ricoeur, Paul. Čas a vyprávění.. Praha: Oikoymenh, 2007. ISBN 978-80-7298-105-2.
-
Základní:
Třeštík, D. Češi a dějiny v postmoderním očistci. Praha, 2005.
-
Základní:
Iggers, G. Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě . Praha, 2002.
-
Základní:
PETRÁŇ, J. (ed.). Dějiny hmotné kultury II/1, 2.. Praha 1995, 1997.
-
Základní:
Burke, P. Francouzská revoluce v dějepisectví : škola Annales (1929-1989). Praha, 2004.
-
Základní:
Dülmen, R. van . Historická antropologie : vývoj, problémy, úkoly. Praha, 2002.
-
Základní:
Veyne, Paul. Jak se píšou dějiny. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-26-7.
-
Základní:
Dreyfus Hubert L. - Rabinow Paul. Michel Foucault: za hranicemi strukturalismu a hermeneutiky. Praha, 2010.
-
Základní:
Chartier, Roger. Na okraji útesu. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-52-6.
-
Základní:
Bloch, M. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 1967.
-
Základní:
Barthes, Roland. Rozkoš z textu. Praha: Triáda, 2008. ISBN 978-80-86138-90-9.
-
Základní:
Foucault, Michel. Slova a věci. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1713-2.
-
Základní:
Burke, P. Variety kulturních dějin . Brno, 2006.
-
Rozšiřující:
Roche, D. Histoire des choses banales. Naissance de la consomation. XVIIe - XIXe siecle. Librairie Artheme Fayard. Paris, 1997.
-
Doporučená:
Storchová, L. (ed.). Conditio humana - konstanta (č)i historická proměnná? : koncepty historické antropologie a teoretická reflexe v současné historiografii : [sborník příspěvků z workshopu "Antropologie - historie - teorie" konaného na FHS UK v Praze dne 17.11.2005]. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Nodl, M. Dějepisectví mezi vědou a politikou : úvahy o historiografii 19. a 20. století . Brno, 2007.
-
Doporučená:
Hanuš, J. (ed.). Dějiny kultury a civilizace Západu v 19. století.. Brno, 2002.
-
Doporučená:
Gurevič, A. J. Historikova historie . Praha, 2007.
-
Doporučená:
Elbel, M (ed.). Limity a možnosti historického poznání. Olomouc, 2008.
-
Doporučená:
Le Goff, J. Paměť a dějiny. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Storchová, L. - Horský, J. (ed.). Paralely, průsečíky, mimoběžky : teorie, koncepty a pojmy v české a světové historiografii 20. století. Ústí nad Labem, 2009.
-
Doporučená:
Řepa, M. Poetika českého dějepisectví. Brno, 2006.
-
Doporučená:
Spiegel, G. M. Practicing History. New Direction in Historical Writing after the Linguistic Turn. London, 2005.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
1
|
Celkem
|
1
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní obeznámenost s dějinami filosofie 20. století. |
Získané způsobilosti |
Student bude obeznámen se základy vývoje kulturních dějin. Bude schopen porozumět a interpretovat základní texty zachycující nejdůležitější zlomové momenty proměn kultutních dějin ve 20. století. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
- Pracovní činnosti
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|