|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / USKD2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
USKD2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do studia kulturních dějin II
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 18
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
UHV/USKD1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
ANO
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Úvod do studia kulturních dějin II. je zaměřen na demonstraci širokého spektra témat, jimiž se nejvýznamnější autoři v rámci kulturních dějin zabývali. V průběhu výuky se studijní skupiny budou soustředit na konkrétní typy metodických přístupů, teoretických koncepcí a tematická zaměření nejvýznamnějších prací historiografie kulturních dějin zahraniční i domácí produkce. Cílem bude demonstrovat práci autorů s prameny a typizovat využívané skupiny pramenů charakteristické pro daný typ kulturních dějin.
|
Požadavky na studenta
|
Studující bude hodnocen na základě sepsání eseje a její následné ústní obhajoby. Pro sepsání eseje bude vyhrazena závěrečná hodina, přičemž tematické zaměření bude oznámeno studentům s týdenním předstihem. V eseji bude student muset reagovat na konkrétní historický pramen se vztahem k oznámenému tematickému zaměření. Při sepsání eseje je možné užívat jakékoli pomůcky, které si student pro danou problematiku opatří s výjimkou internetu (open book exam).
|
Obsah
|
1. Aplikace marxistických přístupů v historiografii ? kvantitativní historie
2. Postmoderní chápání kultury
3. Post-strukturalismus a lingvistický obrat
4. Aplikace post-strukturalismu v historiografii
5. Michel Foucault ? governmentalita
6. Michel Foucault - diskursivní analýza sexuality
7. Diskursivní analýza ? definice, způsoby její aplikace
8. Mikrohistorie
9. Paměťová studia
10. Oral history
11. Genderové dějiny
12. Dějiny těla
13. Nové směřování politických dějin
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
NODL, M.; Tinková,D. Antropologické přístupy v historickém bádání.. Praha, 2007.
-
Základní:
MANGUEL, A. Čtení obrazů.. Brno, 2008.
-
Základní:
IGGERS, G. W. Dějepisectví ve 20. století: od vědecké objektivity k postmoderní výzvě.. Praha, 2002.
-
Základní:
MANGUEL, A. Dějiny čtení.. Praha, 2007.
-
Základní:
FOUCAULT, M. Dějiny sexuality I. Vůle l vědění; II. Užívání slastí; III. Péče o sebe.. Praha, 2003.
-
Základní:
FOUCAULT, M. Dohlížet a trestat.Kniha o zrodu vězení.. Praha, 2000.
-
Základní:
BURKE, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. Škola Annales 1929 - 1989.. Praha, 2004.
-
Základní:
DÜLMEN, R. v. Historická antropologie: vývoj, problémy, úkoly.. Praha, 2002.
-
Základní:
TINKOVÁ, D. Hřích, zločin, šílenství v čase odkouzlování světa. null. Praha, 2004. ISBN null.
-
Základní:
LENDEROVÁ, M. Chytila patrola .. aneb prostituce za Rakouska i republiky. null. Praha, 2002. ISBN null.
-
Základní:
LENDEROVÁ, M. K hříchu i k modlitbě. Žena v minulém století. Praha, 1999.
-
Základní:
DÜLMEN, R. v. Kultura a každodenní život v raném novověku. Díl 1.. Praha, 1999.
-
Základní:
White, H. Metahistory. The Historical Imagination in the Nineteenth Century Europe. Baltimore, 1972.
-
Základní:
CORBIN, A. Na stopě neznámému. Praha, 2007.
-
Základní:
BROWNING, CH. R. Obyčejní muži. 101. záložní policejní prapor a "konečné řešení" v Polsku. Praha: Argo, 2002.
-
Základní:
ŘEPA, M. Poetika českého dějepisectví. Brno: Host, 2006.
-
Základní:
PETRÁŇ, J. Příběh Ouběnic. Mikrohistorie české vesnice.. Praha, 2001.
-
Základní:
LENDEROVÁ, M.; RÝDL, K. Radostné dětství? Dítě v Čechách 19. století.. null. Praha, 2006. ISBN null.
-
Základní:
JORDANOVA, L. Sexual Visions. Images of Gender in Science and Medicine betweem the Eighteenth and Twentieth Centuries.. Wisconsin, 1989.
-
Základní:
MAŤA, P. Svět české aristokracie (1500 - 1700). Praha: NLN, 2004.
-
Základní:
GINZBURG, C. Sýr a červi. Praha: ARGO, 1999.
-
Základní:
LENDEROVÁ, M. Tragický bál. Život a smrt Pavlíny ze Schwarzenbergu. Praha, 2004.
-
Základní:
HIML, P. Zrození vagabunda. Neusedlí lidé v Čechách 17. a 18. století. Praha, 2007.
-
Základní:
VANĚK, M.;OTÁHAL,M. 100 studentských revolucí. Studenti v období pádu komunismu - životopisná vyprávění.. Praha, 1999.
-
Doporučená:
PORTELLI, A. The Battle of Valle Giulia.. New York, 1997.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
12
|
Domácí příprava na výuku
|
13
|
Účast na výuce
|
19
|
Samostatná kritická četba
|
30
|
Celkem
|
74
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předchozí absolvování Úvodu do studia kulturních dějin I., pasivní znalost jednoho světového jazyka. |
Získané způsobilosti |
Důraz bude kladen na povzbuzování kritického myšlení, zejména schopnosti porozumění obsahové hodnotě odborných textů a následné zaujímání vlastního stanoviska k vymezeným problémům. Schopnost konstruovat odborný text pak bude předpokladem k absolvování. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Rozbor díla tvůrčího charakteru
|
|
|
|