|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / VKCZ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
VKCZ2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny výtvarné kultury v Českých zem.II
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 9
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s výběrovým přehledem slohového vývoje umění v českých zemích v časovém rozmezí od období humanismu a renesance až po nástup moderního umění v 1. polovině 20. století. Důraze bude kladen na schopnost identifikace základních ikonografických námětů a formálních znaků slohového vývoje.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti jsou povinni se účastnit přednášek a předložit vypracování dílčích úkolů, zadaných v průběhu semestru (povoleny jsou maximálně 2 absence za semestr). Pokud budou v platnosti pandemická opatření, výuka bude částečně nebo zcela probíhat on-line formou a větší důraz bude kladený na samostudium. Atestační požadavky budou nastaveny tak, aby se daly splnit i v případě nařízené distanční nebo hybridní formy výuky (tj. např. minimalizace požadavku docházky).
Zkouška je udělena na základě vypracované a odevzdané písemné semestrální práce na jedno ze zadaných témat (rozsah min. 5 stran normovaného strojopisu s poznámkovým aparátem), absolvování poznávacího obrázkového testu (min. úspěšnost nad 75 %) a závěrečného ústního pohovoru, při kterém student prokáže znalost probírané látky (každý ze studentů předloží seznam, který bude obsahovat nejméně 7 přečtených knižních titulů, včetně kapitol z rozsáhlejších kompendií a časopiseckých statí).
|
Obsah
|
Témata:
1. Úvod do tématu - časové a teritoriální souřadnice, přehled hlavních témat duchovní a hmotné kultury.
2. Renesance - časové vymezení, stylová charakteristika, humanismus, kulturně-historické pramenné zdroje.
3. Renesanční umění v českých zemích - hlavní centra, osobnosti a díla. Renesance a manýrismus v Čechách a na Moravě.
4. Baroko - časové vymezení, stylová charakteristika, kulturně-historické pramenné zdroje.
5. Barokní umění v Čechách a na Moravě - hlavní osobnosti a klíčová díla.
6. Klasicismus a romantismus v českých zemích.
7. Secese a moderna v českých zemích - hlavní centra a osobnosti a stěžejní díla.
8. Výtvarná středoevropská a domácí moderna na prahu 20. století - malířství a sochařství (stěžejní stylové proudy, osobnosti a díla).
9. Středoevropské výtvarné avantgardy - stěžejní hnutí, umělecké skupiny a tvůrci. Středoevropské a domácí umění mezi světovými válkami. Nástin vývoje, stěžejních témat, uměleckých skupin a osobností.
10. Umění v českých zemích v letech 1945-2000. Nástin vývoje, stěžejních témat a osobností.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
KRSEK, I.; KUDĚLKA, Zdeněk, STEHLÍK, Miloš, VÁLKA, Josef. Barokní umění na Moravě a ve Slezsku. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Dějiny českého výtvarného umění II / 1-2. Od počátku renesance do konce baroka.. Praha, 1989.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Dějiny českého výtvarného umění III / 1-2. 1780-1890.. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Dějiny českého výtvarného umění IV /1-2. 1890-1938.. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Dějiny českého výtvarného umění V (1939/1958).. Praha, 2005.
-
Doporučená:
FAJT, Jiří a kol. Europa Jagellonica 1386-1572: umění a kultura ve střední Evropě za vlády Jagellonců: průvodce výstavou.. Praha, 2012.
-
Doporučená:
HLOBIL, Ivo, PETRU, Eduard. Humanismus a raná renesance na Moravě.. Praha, 1992.
-
Doporučená:
PREISS, Pavel. Panoráma manýrismu. Kapitoly o umění a kultuře 16. století.. Praha, 1974.
-
Doporučená:
SAVICKÝ, Nikolaj. Renesance jako změna kódu: o komunikaci slovem a obrazem v italském rinascimentu.. Praha, 1998.
-
Doporučená:
KALISTA, Zdeněk. Tvář baroka: poznámky, které zabloudily na okraj života, skicář problémů a odpovědí.. Praha, 2005.
-
Doporučená:
BLAŽÍČEK, Oldřich J. Umění baroka v Čechách. Praha, 1967.
-
Doporučená:
KRATOCHVÍL, Petr a kol. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada Architektura.. Praha, 2009.
-
Doporučená:
KRATOCHVÍL, Petr a kol. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada Architektura.. Praha, 2009.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Celkem
|
30
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonu studenta
- Systematické pozorování
|
|
|
|