|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UPEM / FFNU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UPEM
/
FFNU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Finanční nástroje v účetnictví
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
59 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UPEM/PFNU
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prohloubení znalostí v oblasti účetnictví obchodních korporací spojených s jejich vznikem, změnami vlastního kapitálu, přeměnami a fúzemi, konsolidací a jejich zánikem, doplněné o související základní právní a daňové vazby, vycházející ze současné platné legislativy v České republice.
|
Požadavky na studenta
|
Předmět bude zakončen písemným zápočtovým testem a písemnou zkouškou. Podmínkou zápočtu je aktivní účast na cvičeních a úspěšnost min. 65 % u písemného testu.
Po dobu, kdy nebude možné vyučovat prezenčně, bude probíhat on-line výuka v rozvrhovaných časech přes Teams. Podklady pro přednášky a cvičení budou ve studijních materiálech ve Stagu.
Aktuální změny ve výuce (např. zrušení výuky kvůli nemoci, náhrada výuky, prezenční aktivita apod.) budou oznamovány formou hromadného e-mailu.
Zkouška je písemná. Podmínkou pro složení zkoušky je úspěšnost min. 65 % u písemného testu.
Způsob zkoušení bude upřesněn v posledním týdnu přednáškového období. Pokud to situace dovolí, zkoušky budou vypsány po malých skupinách prezenčně.
|
Obsah
|
Charakteristika obchodních korporací.
Účetní operace při vzniku obchodních korporací.
Účetní operace s vlastním kapitálem.
Účetní operace s podnikem (prodej, pacht apod.)
Přeměny, fúze, specifika jednotlivých forem.
Metody konsolidace.
Konsolidovaná účetní závěrka.
Účetní operace s cennými papíry a majetkovými účastmi.
Účetní operace při zjišťování a rozdělování výsledku hospodaření.
Daňové aspekty vybraných účetních operací vzhledem k základu daně z příjmů.
Odložená daň.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VOMÁČKOVÁ, H. Účetnictví akvizicí, fúzí a jiných vlastnických transakcí.. Praha: Bova Polygon., 2009.
-
Základní:
Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích).
-
Základní:
Zákon o účetnictví č. 563/1991 Sb., Zákon o dani z příjmu č. 586/1992 Sb., Vyhláška č. 500/2002 a České účetní standardy pro podnikatele v platném znění.
-
Doporučená:
ELLIOTT, B., ELLIOT, J. Financial Accounting and Reporting.. UnitedKingdom: Harlow, Pearson Education Ltd.
-
Doporučená:
KOVANICOVÁ, D. Jak porozumět světovým, evropským, českým účetním výkazům.. Praha: Bova Polygon., 2004. ISBN 978-80-7273-169-5.
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Domácí příprava na výuku
|
39
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Sběr materiálu
|
9
|
Příprava na dílčí test
|
10
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Znalost účetnictví podnikatelů v návaznosti na platnou legislativu upravující účetnictví podnikatelů v České republice. |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
- popsat, jaké účetní operace souvisejí se vznikem společnosti a se změnami v jejím financování,
- charakterizovat jednotlivé hospodářské operace, zachytit je pomocí účetního případu a charakterizovat jejich dopad na účetní výkazy, a to z pohledu všech zúčastněných podnikatelských subjektů,
- vysvětlit specifika sestavování konsolidované účetní závěrky,
- vysvětlit způsoby oceňování majetku a závazků při operacích s podnikem,
- popsat způsoby evidence majetku a závazků v souladu s legislativními požadavky,
- rozlišit jednotlivé účetní případy v návaznosti na podnikové aktivity,
- popsat postupy při zjišťování základu daně z příjmů a vyčíslení odložené daně.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
- orientovat se v účetních předpisech a v souvisejících legislativních normách upravujících podnikání v České republice,
- orientovat se ve finančních výkazech majetkově propojených společností,
- rozpoznat jednotlivé operace s podnikem a na tomto základě správně analyzovat změny ve finančních výkazech,
- zaúčtovat vybrané účetní případy týkající se operací s podnikem v návaznosti na platnou legislativu,
- rozpoznat některé zásadní chyby ve vedení účetnictví a v oceňování majetku a závazků při operacích s podnikem a navrhnout způsob jejich odstranění.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
- chápat daňové a účetní souvislosti operací s podnikem a operací mezi podnikatelskými subjekty,
- srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody samostatných akcí
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Rozhovor
|
|
|
|