|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
UPEM / FVKP
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
UPEM
/
FVKP
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Perform and Competit Ability of Company
|
Form of course completion
|
Examination
|
Form of course completion
|
Examination
|
Long Title
|
Performance and Competitice Ability of Company
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
2
[HRS/WEEK]
Seminar
2
[HRS/WEEK]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
70 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se speciálními manažerskými znalostmi a dovednostmi, potřebnými v procesu hledání konkurenční výhody a následném řízení výkonnosti, a to na všech úrovních podnikového managementu.
|
Requirements on student
|
Podmínkou pro absolvování zkoušky je aktivní účast na seminářích a prezentace seminární práce. Zkouška je písemná nebo ústní. Ke složení zkoušky se požaduje znalost a porozumění dané látce. V době distanční výuky bude realizována on-line prostřednictvím MS Teams.
|
Content
|
The concept of competitive advantage and its use in business.
Analysis of corporate portfolio, diagnostics of competitive environment.
Selected methods for company's competitiveness evaluation, measurability of competitive advantages.
Competitive strategies, types, implementation.
Customer value and its relationship to competitiveness.
Competitiveness in B2B markets.
Definition of nature of performance measurement and management.
Principles of strategic performance management system.
Creation and implementation of Balanced Scorecard (BSC) method.
Objectives and measures usable in different perspectives of the BSC method.
Performance evaluation using the EFQM.
Performance and process Benchmarking.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
doc. Ing. Marcela Kožená, Ph.D. (100%),
-
Lecturer:
doc. Ing. Michaela Kotková Stříteská, Ph.D. (100%),
doc. Ing. Marcela Kožená, Ph.D. (100%),
-
Seminar lecturer:
Ing. Anna Dvořáková (100%),
doc. Ing. Michaela Kotková Stříteská, Ph.D. (100%),
doc. Ing. Marcela Kožená, Ph.D. (100%),
|
Literature
|
-
Basic:
KAPLAN,R.S., NORTON, D.P. Balanced Scorecard: Strategický systém měření výkonnosti podniku. 2007.
-
Basic:
KOŽENÁ, M. Environmentální aspekty konkurenceschopnosti podniku. 2007.
-
Basic:
TOMEK, G., VÁVROVÁ, V. Jak zvýšit konkurenceschopnost firmy. Praha, 2009.
-
Basic:
NEVES,M.F. et all. Marketing methods to improve company strategy:applied tools and frameworks to improve a company´s competitiveness using a network approach.. New York, 2010.
-
Recommended:
HORVÁTH A PARTNERS. Balanced Scorecard v praxi. Praha, 2014.
-
Recommended:
WAGNER, J. Měření výkonnosti: jak měřit, vyhodnocovat a využívat informace v podnikové výkonnosti. 2009.
-
Recommended:
KOŽENÁ, M. a kol. Nové trendy v podnikové ekonomice a managementu. 2014.
-
Recommended:
KISLINGEROVÁ, E. Nové trendy ve vývoji konkurenceschopnosti podniků ČR. 2014.
|
Time requirements
|
Full-time form of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku
|
35
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Vypracování seminární práce
|
20
|
Total
|
150
|
|
Prerequisites - other information about course preconditions |
- |
Competences acquired |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
charakterizovat základní typy konkurenční výhody, její měřitelnost a udržitelnost,
vysvětlit základní metody, využívané při analýze strategických podnikatelských jednotek podniku a při hodnocení konkurenceschopnosti produktů a organizací,
vysvětlit vliv zákazníka na konkurenceschopnost podniku, popsat postupy pro jeho získání a udržení,
charakterizovat principy a postupy měření výkonnosti, včetně nástrojů využitelných pro efektivní řízení výkonnosti,
popsat fáze tvorby a implementace metody Balanced Scorecard, zásady modelu EFQM a benchmarkingový cyklus,
vysvětlit strategické cíle a měřítka v jednotlivých oblastech řízení výkonnosti.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
orientovat se v typologii konkurenčních výhod, posoudit její význam a udržitelnost,
vyhodnotit konkurenční potenciál konkrétního podniku s využitím adekvátních metod,
posoudit hodnotu zákazníka ve vztahu ke konkurenceschopnosti podniku,
vyhodnotit podnikové portfolio a diagnostikovat konkurenční prostředí,
aplikovat výše zmíněné metody měření a řízení výkonnosti,
přiřadit měřítka výkonnosti ke konkrétním strategickým cílům,
vyhodnotit, zda podnikový systém řízení výkonnosti funguje na základě správných principů.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
využít při řešení problémů v oblasti konkurenceschopnosti a řízení výkonnosti podniku znalostí konkrétních metod, postupů a nástrojů.
|
Teaching methods |
- Monologic (reading, lecture, briefing)
- Dialogic (discussion, interview, brainstorming)
- Methods of individual activities
- Skills training
|
Assessment methods |
- Oral examination
- Written examination
- Home assignment evaluation
- Presentation
|
|
|
|