|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
USII / FDS2
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
USII
/
FDS2
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Database Systems II
|
Form of course completion
|
Examination
|
Form of course completion
|
Examination
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
2
[HRS/WEEK]
Tutorial
2
[HRS/WEEK]
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Substituted course
|
USII/PDBS2
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je v návaznosti na předmět Databázové systémy I prohloubit teoretické a praktické znalosti o principech databázových systémů a variantnosti jejich uplatnění v rámci vývoje podnikových informačních zdrojů.
|
Requirements on student
|
VÝUKA BĚHEM SEMESTRU:
INFORMACE a ÚKOLY: Pro předmět jsou založeny kurzy v Moodle, jeden kurz (Info) slouží pro zveřejňování podpůrných studijních materiálů a přednáškových prezentací a informací o zkoušce, další kurz (Úkoly) slouží pro zadávání a odevzdávání úkolů.
KOMUNIKACE (přednášky, konzultace) - forma komunikace záleží, zda se jedná o standardní výuku nebo o online výuku:
V případě standardní výuky je komunikace prezenční v místnostech dle rozvrhu.
V případě online výuky je komunikace v MS Teams v časech dle rozvrhu.
ZÁPOČET A ZKOUŠKA:
Zápočet: účast na cvičeních v souladu se směrnicí FES, úspěšnost při dílčích tematických prověřování (ústně či písemně), vypracování úkolů.
Zkouška v případě standardní výuky: písemná a následně ústní forma.
Zkouška v případě online výuky: formou online zkoušení.
UPOZORNĚNÍ:
Aktuální změny budou zveřejněny v systému Moodle.
V případě dotazů kontaktujte mailem vedoucí předmětu, do předmětu zprávy vždy přidejte zkratku předmětu.
|
Content
|
Přístupy k vývoji informačního systému s cílenou implementací v relační databázové platformě.
Komplexní použití strukturovaného přístupu.
Vývojový standard Unified Modelling Language, objekty, třídy, metody, generalizace a specializace, diagram tříd.
Vývojový standard Unified Modelling Language, zprávy a operace, sekvenční diagram, komunikační diagram.
Mapování datových struktur do relací relačního modelu dat, variantnost mapování, technologické důsledky.
Databázový standard Structured Query Language, příkazy pro manipulaci s daty.
Databázový standard Structured Query Language, příkazy pro definici dat.
Datová integrita v procesu analýzy, návrhu a implementace vývoje informačního systému.
Multidimenzionální modelování datového skladu, tabulky faktů a dimenzí.
Data jako součást IT služby, hodnota IT služby, rámec řízení podnikové informatiky ITIL (Information Technology Infrastructure Library).
Určování požadavků na data pro informační systémy, způsoby získávání datových požadavků a nástroje pro stanovení důležitosti datových požadavků.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Pokorný, J., Valenta, M. Databázové systémy.. ČVUT Praha, 2013.
-
Basic:
Šimonová,S. Modelování procesů a dat pro zvyšování kvality. Univerzita Pardubice, 2009. ISBN 978-80-7395-205-1.
-
Recommended:
Coronel,C. Database Principles - Fundamentals of Design, Implementation, and Management. Andover Cengage Learning EMEA, 2013.
-
Recommended:
LABERGE, Robert. Datové sklady: agilní metody a business intelligence. Computer Press. Brno, 2012. ISBN 978-80-251-3729-1.
|
Time requirements
|
Full-time form of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Kontaktní výuka
|
44
|
Příprava na dílčí test
|
17
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Domácí příprava na výuku
|
39
|
Total
|
150
|
|
Prerequisites - other information about course preconditions |
- |
Competences acquired |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
charakterizovat vazby databázových systémů v organizacích na klíčové firemní procesy a má představu o nezbytné součinnosti procesů s informačními zdroji;
popsat principy vybraných modelů standardu UML;
vysvětlit a aplikovat principy datové integrity v procesu vývoje informačního systému;
používat vybrané příkazy standardu SQL;
charakterizovat principy datového skladu a vytvořit modely v rámci dimenzionální modelování;
se orientovat ve způsobech získávání datových požadavků v souladu s principy rámce ITIL (Information Technology Infrastructure Library).
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
provázat datové potřeby organizace s možnostmi databázových systémů;
využít datové a vývojové techniky, které může uplatnit při tvorbě a aktualizaci informačních systémů v prostředí jak veřejné správy, tak v komerčním sektoru;
ovládat základní příkazy databázového standardu jazyka SQL;
vymezit podstatu datových skladů jako nezbytné datové základny pro Business Intelligence v organizaci a dovede uplatnit základní přístupy multidimenzionálního modelování pro návrh a tvorbu datového skladu.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
sdělovat odborníkům i laikům fáze vývoje informačního systému založeném na databázi, kdy pro každou fází umí srozumitelně a logicky zdůvodnit - cíl, obsah, varianty způsobu provedení, vstupy, výstupy, nástroje, technologické návaznosti;
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům stanovování požadavků na relevanci a správnost firemních dat, a to zejména z hlediska jejich modelování a správu v rámci datových center.
|
Teaching methods |
- Monologic (reading, lecture, briefing)
- Dialogic (discussion, interview, brainstorming)
- Laboratory work
|
Assessment methods |
- Oral examination
- Written examination
- Student performance assessment
- Didactic test
- Discussion
|
|
|
|