|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
USSV / ETRD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
USSV
/
ETRD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Theories of Regional Development
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
URBV/ETRD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení znalostí vývoje teoretických přístupů kregionálnímu rozvoji a prezentace dopadů implementace jednotlivých přístupů kregionálnímu rozvoji do života regionů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: seminární práce - analýza vybraného regionu, návrh nástrojů regionální politiky zařazených metodologicky do přednášené látky; závěrečné kolokvium - představení výstupů zanalýzy.
Zkouška: písemný test, ústní zkouška
|
Obsah
|
Historický rámec teorií regionálního rozvoje
Hlavní trendy vmetodologii vědy (pozitivismus, postpozitivismus, relativismus)
Neoklasické a neoliberální teorie, lokalizační teorie, jednosektorový model, dvousektorový model, Nová ekonomická geografie a nová teorie růstu.
Teorie založené na keynesiánských přístupech, teorie skupiny jádro-periferie, teorie exportní základny, Harrod-Domarův růstový model, teorie růstových pólů, teorie kumulativních příčin, teorie nerovnoměrného rozvoje.
Strukturalistické přístupy, neomaxistické teorie, teorie nerovné směny, strukturalistický marxismus, teorie mezoekonomiky, teorie výrobních okrsků, teorie výrobních cyklů, regulační teorie.
Kritickoerealistické přístupy, teorie územních děleb práce, diskuse o lokalitách.
Institucionální přístupy, teorie flexibilní specializace, teorie učících se regionů, klastry, trojitá šroubovice, local buzz-global pipelines.
Nástroje současné regionální politiky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Competition, competitive advantage, and clusters the ideas of Michael Porter
(HUGGINS, R. IZUSHI, H.)
-
Základní:
Constructing Regional Advantage, principles - perspectives - policies, Final Report,
(ASHEIM, B, COOKE, P. et al.)
-
Základní:
BLAŽEK, J., UHLÍŘ, D. Teorie regionálního rozvoje. Karolinum, Praha, 2002.
-
Základní:
COOKE, P. Theories of Planning and Spatial Development. London, UK, 1983.
-
Doporučená:
PERROUX, F. A New Concept of Development. Paris, FR, 1983.
-
Doporučená:
OECD. Cities and Regions in the New Learning Economy. Paris, FR. 2001.
-
Doporučená:
HOLLINGSWORTH, R. J., BOYER, R. Contemporary Capitalism. Cambridge, UK, 2012.
-
Doporučená:
LOSCH, A. Die Raumliche Ordnung der Wirtschaft. Jena. 1944.
-
Doporučená:
ALLEN, J., MASSEY, D. Geographical Worlds. Oxford, UK, 1995.
-
Doporučená:
AMIN, A., THRIFT, N. Globalization, Institutions and Regional Development in Europe. Oxford, UK, 1994.
-
Doporučená:
CAPELLO, R., NIJKAMP, P. Handbook of Regional Growth and Development Theories.. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2009. ISBN 978 1 84720 206 3.
-
Doporučená:
Method in Social Science: A Realist Approach.
(SAYER, A.)
-
Doporučená:
Higgins, Benjamin Howard. Regional development theories & their application. New Jersey, 1997. ISBN 978-0-7658-0420-4.
-
Doporučená:
Blažek, J. Regionální vývoj a regionální politika: hlavní přístupy v zemích západní Evropy. 1993.
-
Doporučená:
STORPER, M. The Regional World: Territorial Development in a Global Economy. New York, USA, 1997.
-
Doporučená:
Rowe, James E. Theories of local economic development. New York, USA, 2016. ISBN 978-1-138-27003-9.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
24
|
Praktická výuka
|
12
|
Semestrální práce
|
24
|
Příprava na zápočet
|
16
|
Projekt individuální
|
24
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Příprava prezentace (referátu)
|
16
|
Domácí příprava na výuku
|
12
|
Celkem
|
164
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
- vysvětlit důvody aplikace regionální politiky;
- vysvětlit rozdíly vpřístupech kregionálnímu rozvoji vjednotlivých dekádách 20. a počátku 21. století;
- charakterizovat a zhodnotit nástroje regionální politiky používané vjednotlivých obdobích a popsat dopady jejich implementace do života regionů;
- popsat a zhodnotiti nástroje, tendence a důsledky aplikovaných regionálních politik;
- charakterizovat a komparovat současné nástroje regionální politiky,trendy vregionálním rozvoji a vysvětlit jejich vazby na regionální politiku EU.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
- interpretovat důvody využití nástrojů regionální politiky vkontextu regionálních věd a historických souvislostí;
- identifikovat hlavní teorie regionálního rozvoje a zasadit je do geopolitického a historické rámce;
- identifikovat teoretická východiska současné regionální politiky EU. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
|
|
|
|