|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
USSV / FRAN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
USSV
/
FRAN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Regionální analýza
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
URBV/FRAN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti o regionální analýze s akcentem na lidské zdroje regionu a jeho odvětvovou strukturu a rozvíjet jejich analytické ekonomické myšlení.
|
Požadavky na studenta
|
Prezenční výuka:
Zápočet bude udělen na základně zpracování zadaných projektů a splnění povinné docházky na cvičení.
Ústní zkouška.
On-line, distanční výuka:
Zápočet bude udělen na základně zpracování zadaných projektů a splnění povinné docházky na cvičení. U docházky budou v potaz brána specifika on-line prostředí.
Ústní zkouška.
Přednášky i cvičení budou probíhat především v prostředí MS Teams dle rozvrhu v IS STAG.
Základním komunikačním kanálem je MS Teams, další podklady jsou k dispozici v MOODLE.
|
Obsah
|
Předmět a význam regionální analýzy, metody práce s regionálními daty.
Demografická charakteristika regionu.
Lidský kapitál a vzdělanostní struktura regionu.
Prostorové rozložení lidských zdrojů.
Lidský činitel a jeho dvojí role: produkční a spotřební.
Hodnocení a podpora rozvoje lidských zdrojů.
Geneze sektorové, odvětvové a oborové struktury hospodářství (svět - supraregiony, území ČR - regiony).
Sektorově odvětvové klasifikace. Typy odvětví.
Ekonomická báze regionu, měření lokalizace, koncentrace, specializace, sektorových změn, komparativních výhod, metoda SHADE.
Model (např. Porterův) analýzy odvětví - jeho aplikace na vybraná odvětví regionu.
Odvětvové inovace a konkurenceschopnost. Predikce odvětvového vývoje.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MINAŘÍK, B., BORŮVKOVÁ, J., VYSTRČIL, M. Analýzy v regionálním rozvoji. Praha: Professional Publishing, 2013.
-
Základní:
PORTER, M. E. Konkurenční strategie: metody pro analýzu odvětví a konkurentů. Praha: Victoria Publishing, 1994.
-
Základní:
KRAFTOVÁ, I., PRÁŠILOVÁ, P. Prosperující podnik v regionálním kontextu. Praha: Wolters Kluwer, 2013.
-
Doporučená:
DUFEK, J., MINAŘÍK, B. Analýza demografického vývoje a hodnocení lidských zdrojů v České republice a jejích regionech. Brno: Mendelova univerzita, 2011.
-
Doporučená:
ŽÍTEK, V., KLÍMOVÁ, V. Aplikace konceptu regionálních inovačních systémů a implikace pro inovační politiku. Brno: Masarykova univerzita, 2016.
-
Doporučená:
KRAFTOVÁ, I. a kol. Bezpečný rozvoj regionu: základní koncept. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
-
Doporučená:
MAZOUCH, P., FISCHER, J. Lidský kapitál: měření, souvislosti, prognózy. Praha: C.H. Beck, 2011.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Domácí příprava na výuku
|
13
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Vypracování seminární práce
|
22
|
Samostatná kritická četba
|
13
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
vysvětlit význam a účel regionální analýzy a vymezit kategorie metod pro práci s regionálními daty;
charakterizovat jednotlivé aspekty lidských zdrojů a jejich vliv na rozvoj regionu;
vymezit a vysvětlit různé přístupy k hodnocení rozvoje lidských zdrojů;
na základě hlubokých a širokých znalostí faktů zhodnotit vliv technologických, technických a ekonomických změn na vývoj struktury odvětví;
na základě porozumění podstaty indikátorů regionální odvětvové analýzy posoudit možné výsledky a formulovat doporučení směřující k sociálně-ekonomickému rozvoji regionu;
kriticky popsat vybraný model analýzy odvětví;
na základě znalostí problematiky odvětvových inovací a předpokladů konkurenceschopnosti regionů posoudit odvětvovou strukturu regionu v současnosti.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
získat, analyzovat a interpretovat relevantní data o lidských zdrojích v regionu;
vytvořit profil vybraného regionu z hlediska jeho lidských zdrojů a více regionů mezi sebou komparovat;
zvolit vhodný ukazatel pro kvantitativní opis regionální odvětvové struktury podle účelu analýzy, vypočítat jej a interpretovat výsledek;
aplikovat model (Porterův) analýzy odvětí a uvést důsledky rozvoje vybraného odvětví pro region.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
samostatně a odůvodněně rozhodovat v měnících se souvislostech s přihlédnutím k širším společensko-ekonomickým důsledkům rozhodnutí;
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
|
|
|
|