|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
USSV / FSPP2
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
USSV
/
FSPP2
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Administrative Law II
|
Form of course completion
|
Examination
|
Form of course completion
|
Examination
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
2
[HRS/WEEK]
Seminar
2
[HRS/WEEK]
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
65 / -
|
0 / -
|
0 / 7
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Substituted course
|
USSV/PSPP2
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
|
Requirements on student
|
Student musí splnit požadavek aktivní účasti na seminářích, proto aby získal zápočet. Zkouška bude probíhat formou ústního zkoušení. Student si vylosuje jednu z předem publikovaných otázek.
|
Content
|
Územní samospráva
Veřejná služba
Kontrola veřejné správy
Správní soudnictví
Odpovědnost za škodu ve veřejné správě
Právo na přístup k informacím
Petice a stížnosti
Základy evropského správního práva
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Hendych D. a kol. Správní právo. Obecná část. 9. vydání. Praha: C.H.BECK, 2016.. ISBN 978-80-7400-624-1.
-
Basic:
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
-
Basic:
Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
-
Basic:
Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.
-
Basic:
Zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů.
-
Basic:
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
-
Basic:
Zákon č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem, ve znění pozdějších předpisů.
-
Recommended:
Kadečka, S. |Právo obcí a krajů v České republice. Praha, C.H. Beck, 2003.
-
Recommended:
Pohahač, R. Průvodce veřejnou správou. Praha, ISV, 1999.
-
Recommended:
Průcha P. Správní právo. Obecná část, 7.vydání. Brno, PF MU, 2007.
-
Recommended:
Pomahač., R., Vidláková, O. Veřejná správa. Praha, C.H. Beck, 2002.
-
Recommended:
x. Zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
-
Recommended:
x. Zákon č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů..
-
Recommended:
x. Zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů.
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Samostatná kritická četba
|
34
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Total
|
150
|
|
Prerequisites - other information about course preconditions |
Předpokládají se znalosti v rozsahu předmětu Správní právo 1. |
Competences acquired |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
charakterizovat právo na samosprávu, jeho jednotlivé složky a právní úpravu v ČR, postavení obcí a krajů jejich pravomoci a vztahy mezi jejich orgány.
rozlišit jednotlivé druhy kontroly veřejné správy v pozici kontrolujícího i kontrolovaného, popsat průběh správního dozoru včetně obsahu protokolu a možností veřejné správy ukládat nápravná opatření.
vyjmenovat druhy správních žalob, náležitosti žaloby, popsat průběh řízení před soudy včetně kasační stížnosti a vysvětlit dopad rozsudku správního soudu na veřejnou správu.
vysvětlit povahu právního institutu odpovědnosti za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím a nesprávným úředním postupem, kdo a jakou škodu za jakých podmínek hradí a jak se o náhradu žádá.
charakterizovat podstatu práva na informace ve veřejné správě, specifikovat informace, které se poskytují a které nikoliv, jakým způsobem se poskytují, za jakou úplatu a jak se lze bránit v případě jejich neposkytnutí.
vysvětlit přínos Rady Evropy a EU pro správní právo, rozlišit základní prameny unijního práva a unijní instituce.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
orientovat se v zákoně o obcích a o krajích, v zákoně o státní službě, v kontrolním řádu a zákoně o svobodném přístupu k informacím.
srozumitelně interpretovat jednoduchý rozsudek správního soudu.
rozpoznat možnosti právní ochrany v případě nezákonného postupu veřejné správy včetně kompenzace vzniklé újmy.
sepsat žádost o poskytnutí informací a účinně se bránit v případě jejich neposkytnutí.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
řešit jednoduché právní problémy s tím, že najde relevantní ustanovení zákona, které se na problém vztahuje;
do řešení problémů zahrnout úvahu o jejich právním rozměru;
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení.
|
Teaching methods |
- Monologic (reading, lecture, briefing)
- Dialogic (discussion, interview, brainstorming)
- Work with text (with textbook, with book)
- Demonstration
|
Assessment methods |
- Oral examination
- Written examination
- Student performance assessment
- Discussion
|
|
|
|