Tato práce se zabývá edukací pacientů s chronickým selháním ledvin před tím, než začnou léčbu hemodialýzou. Teoretická část je věnována anatomii a fyziologii ledvin, diagnostice a léčbě nedostatečnosti ledvin a podrobněji hemodialýze.. Část výzkumná zpracovává formou grafů data, získaná od respondentů z anonymních dotazníků. Zkoumá, do jaké míry považují pacienti informace za dostupné, jaká forma materiálů je pro ně nejvhodnější a jaké informace postrádají. Cílem práce bylo vytvořit edukační plán pro sestry edukátorky, včetně standardu a manuál pro pacienty, kteří si zvolili jako náhradu funkce ledvin hemodialýzu a jsou na tuto metodu cíleně připravováni.
Anotace v angličtině
The main focus of this study is education of patients with chronic kidney disease before starting hemodialysis treatment. First part is aimed at kidney physiology, treatment and diagnostic of kidney insufficiency and hemodialysis. Research part provides data received by anonymous survey presented in graphs. It explores availability of information for patients and preferred forms of their education. The purpose of this study is to provide educational plan for nurses and handbook for patients who have decided for the hemodialysis as their treatment method.
Tato práce se zabývá edukací pacientů s chronickým selháním ledvin před tím, než začnou léčbu hemodialýzou. Teoretická část je věnována anatomii a fyziologii ledvin, diagnostice a léčbě nedostatečnosti ledvin a podrobněji hemodialýze.. Část výzkumná zpracovává formou grafů data, získaná od respondentů z anonymních dotazníků. Zkoumá, do jaké míry považují pacienti informace za dostupné, jaká forma materiálů je pro ně nejvhodnější a jaké informace postrádají. Cílem práce bylo vytvořit edukační plán pro sestry edukátorky, včetně standardu a manuál pro pacienty, kteří si zvolili jako náhradu funkce ledvin hemodialýzu a jsou na tuto metodu cíleně připravováni.
Anotace v angličtině
The main focus of this study is education of patients with chronic kidney disease before starting hemodialysis treatment. First part is aimed at kidney physiology, treatment and diagnostic of kidney insufficiency and hemodialysis. Research part provides data received by anonymous survey presented in graphs. It explores availability of information for patients and preferred forms of their education. The purpose of this study is to provide educational plan for nurses and handbook for patients who have decided for the hemodialysis as their treatment method.
1. Studium soudobých poznatků a vhodné literatury.
2. Stanovení podmínek, metod a cílů práce.
3. Vypracování dotazníku a konzultace s vedoucím práce.
4. Vyhledání vhodných respondentů.
5. Analýza získaných informací.
6. Sestavení edukačního plánu a informačního materiálu.
Zásady pro vypracování
1. Studium soudobých poznatků a vhodné literatury.
2. Stanovení podmínek, metod a cílů práce.
3. Vypracování dotazníku a konzultace s vedoucím práce.
4. Vyhledání vhodných respondentů.
5. Analýza získaných informací.
6. Sestavení edukačního plánu a informačního materiálu.
Seznam doporučené literatury
1. TEPLAN, V., a kol. Praktická nefrologie. 2. zcela přepracované a doplněné vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-1122-2.
2. TESAŘ, V.; SHÜCK, O. a kol. Klinická nefrologie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 20-247-0503-6.
3. LACHMANOVÁ, J. Očišťovací metody krve. 1. vyd. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-749-4.
4. SULKOVÁ, S. a kol. Hemodialýza. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-22-8.
5. LACHMANOVÁ, J. Vše o hemodialýze pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-552-9.
Seznam doporučené literatury
1. TEPLAN, V., a kol. Praktická nefrologie. 2. zcela přepracované a doplněné vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-1122-2.
2. TESAŘ, V.; SHÜCK, O. a kol. Klinická nefrologie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 20-247-0503-6.
3. LACHMANOVÁ, J. Očišťovací metody krve. 1. vyd. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-749-4.
4. SULKOVÁ, S. a kol. Hemodialýza. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-22-8.
5. LACHMANOVÁ, J. Vše o hemodialýze pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-552-9.
Přílohy volně vložené
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: výborně
Hodnocení oponenta: výborně
Doplňující otázky k obhajobě:
1) Otázka problematiky peritoneální dialýzy (CAPD). Považujete za účelné vytvoření podobného edukačního programu pro CAPD pacienty vzhledem k vyšším nárokům na samostanost nemocného a aktivnější přístup ze strany nemocného?
2) Můžete konkretizovat roli edukátora v rámci dialyzačního střediska? Kolik takových pracovníků je podle Vás potřeba v rámci jednoho střediska? Jaký by měl být rozsah jeho činností? Jaké by měl mít vzdělání?
3) Domníváte se, že pracovní vytížení sestry na dialýze umožňuje věnovat se edukační činnosti v takovém rozsahu a kvalitě, kterou očekáváme, aby se nestala jen další formální povinností, kterých je v denní praxi příliš mnoho?
4) Můžete definovat cílovou skupinu pro edukaci?
Obhajoba diplomové práce s prezentací výborná.