Diplomová práce Vyučování gramatiky ve své teoretické části seznamuje čtenáře s problematikou výuky anglického jazyka v historické perspektivě, s metodami, které představovaly určující myšlenkové proudy v daných historických obdobích, a s vývojem výuky gramatiky v těchto obdobích. Dále se v teoretické části zabývá teoriemi týkajícími se kontrastivního přístupu a teoretickými aspekty akčního výzkumu.
Praktickou část tvoří akční výzkum, výběr gramatických prostředků podrobených výzkumu a přehled sběru dat a jejich vyhodnocení. Rovněž je tu představen postup výkladu vybraných gramatických jevů a zvolené transfery pro využití kontrastivního přístupu při jejich předávání studentům. Práce vyhodnocuje získaná data a výsledky dosaženého akčního výzkumu.
Anotace v angličtině
Annotation
The diploma thesis Teaching grammar informs the reader in its theoretical part of the issues of teaching grammar in historical perspective, of the methods representing the determining trains of thoughts in particular historical periods, and with the development of teaching grammar in these periods. Furthermore, the theoretical part focuses on the theories relating to contrastive approach and on the theoretical aspects of an action research.
The practical part consits of the actual action research, the selection of grammar elements subject to the research and the data collection and their analysis. There is also explained a process of presenting the selected grammar issues and the transfers chosen to be used in the contrastive approach in a course of presenting the grammar elements to the students. The thesis evaluates the data acquired and the results of the completed action research.
Klíčová slova
Klíčová slova
Vyučování gramatiky, akční výzkum, kontrastivní přístup, jazykové vzdělávání, teorie jazyka, anglický jazyk
Klíčová slova v angličtině
Keywords
Teaching grammar, action research, contrastive approach, language education, theory of language, English language,
Rozsah průvodní práce
82
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce Vyučování gramatiky ve své teoretické části seznamuje čtenáře s problematikou výuky anglického jazyka v historické perspektivě, s metodami, které představovaly určující myšlenkové proudy v daných historických obdobích, a s vývojem výuky gramatiky v těchto obdobích. Dále se v teoretické části zabývá teoriemi týkajícími se kontrastivního přístupu a teoretickými aspekty akčního výzkumu.
Praktickou část tvoří akční výzkum, výběr gramatických prostředků podrobených výzkumu a přehled sběru dat a jejich vyhodnocení. Rovněž je tu představen postup výkladu vybraných gramatických jevů a zvolené transfery pro využití kontrastivního přístupu při jejich předávání studentům. Práce vyhodnocuje získaná data a výsledky dosaženého akčního výzkumu.
Anotace v angličtině
Annotation
The diploma thesis Teaching grammar informs the reader in its theoretical part of the issues of teaching grammar in historical perspective, of the methods representing the determining trains of thoughts in particular historical periods, and with the development of teaching grammar in these periods. Furthermore, the theoretical part focuses on the theories relating to contrastive approach and on the theoretical aspects of an action research.
The practical part consits of the actual action research, the selection of grammar elements subject to the research and the data collection and their analysis. There is also explained a process of presenting the selected grammar issues and the transfers chosen to be used in the contrastive approach in a course of presenting the grammar elements to the students. The thesis evaluates the data acquired and the results of the completed action research.
Klíčová slova
Klíčová slova
Vyučování gramatiky, akční výzkum, kontrastivní přístup, jazykové vzdělávání, teorie jazyka, anglický jazyk
Klíčová slova v angličtině
Keywords
Teaching grammar, action research, contrastive approach, language education, theory of language, English language,
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku výuky gramatiky v prostředí školní třídy; zohledněn přitom bude kontext probíhající kurikulární reformy.
V teoretické části práce budou stanovena východiska pro vlastní výzkum, tj. budou diskutovány relevantní myšlenkové školy v oblastech teorie jazyka, teorie učení a současných trendů ve vzdělávání (pedagogické teorie). Na tomto základě pak budou představeny přístupy k vyučování anglického jazyka s akcentem na současný (post)komunikativní přístup, dále pak podrobněji přístupy a metody výuky gramatiky. Zvláštní pozornost přitom bude věnována kontrastivnímu přístupu.
V praktické části práce bude prezentován akční výzkum, jehož cílem bude zefektivnění výuky gramatiky (resp. vybraných aspektů gramatiky) právě prostřednictvím kontrastivního přístupu.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku výuky gramatiky v prostředí školní třídy; zohledněn přitom bude kontext probíhající kurikulární reformy.
V teoretické části práce budou stanovena východiska pro vlastní výzkum, tj. budou diskutovány relevantní myšlenkové školy v oblastech teorie jazyka, teorie učení a současných trendů ve vzdělávání (pedagogické teorie). Na tomto základě pak budou představeny přístupy k vyučování anglického jazyka s akcentem na současný (post)komunikativní přístup, dále pak podrobněji přístupy a metody výuky gramatiky. Zvláštní pozornost přitom bude věnována kontrastivnímu přístupu.
V praktické části práce bude prezentován akční výzkum, jehož cílem bude zefektivnění výuky gramatiky (resp. vybraných aspektů gramatiky) právě prostřednictvím kontrastivního přístupu.
Seznam doporučené literatury
Williams, Burden: Psychology for Languages Teachers, Cambridge UP 1997, ISBN: 0521498805
Weaver, C: Teaching Grammar in Context, Boynton/Cook, 1996, ISBN: 0867093757
Parrot, M : Grammar for English Language Teachers, Cambridge UP 2000, ISBN: 0521477972
Harmer, J: How To Teach English, Pearson ESL, 1997, ISBN: 1405853093
Richards, Rogers: Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge UP, 2001, ISBN: 0521008433
Mertler, C.A: Action Research: Teachers as Reseachers in the Classroom, Sage 2008, ISBN: 1412968577
Seznam doporučené literatury
Williams, Burden: Psychology for Languages Teachers, Cambridge UP 1997, ISBN: 0521498805
Weaver, C: Teaching Grammar in Context, Boynton/Cook, 1996, ISBN: 0867093757
Parrot, M : Grammar for English Language Teachers, Cambridge UP 2000, ISBN: 0521477972
Harmer, J: How To Teach English, Pearson ESL, 1997, ISBN: 1405853093
Richards, Rogers: Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge UP, 2001, ISBN: 0521008433
Mertler, C.A: Action Research: Teachers as Reseachers in the Classroom, Sage 2008, ISBN: 1412968577